لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۲۵

نشست انقره؛ "شورای عالی مقاومت ملی برای نجات افغانستان" تشکیل شد


آرشیف - عکس جنبه تزئینی دارد
آرشیف - عکس جنبه تزئینی دارد

حدود چهل شخصیت سیاسی که با برگشت طالبان به قدرت از افغانستان بیرون شده اند، سه‌شنبه شب در منزل مارشال عبدالرشید دوستم رهبر حزب جنبش ملی افغانستان در شهر انقرۀ ترکیه گردهم آمدند و در باره افغانستان رای‌زنی کردند.

یک منبع که در این نشست حضور داشته اعلامیه و هم‌چنان جزئیات بیشتر این نشست را با رادیو آزادی در میان گذاشته است.

این منبع به علت حساسیت موضوع می‌خواهد نامش در گزارش ذکر نشود.

برجسته‌ترین برآیند این نشست تشکیل "شورای عالی مقاومت ملی برای نجات افغانستان" است. ترکیب اعضای شورای عالی و شورای رهبری آن نیز در این نشست روشن شده است. به قول منبع احمد مسعود رهبر جبهۀ مقاومت ملی نیز عضویت این شورا را دارد.

در یادداشتی که از این نشست به رادیو آزادی داده شده است آمده که ریاست شورای عالی مقاومت ملی برای نجات افغانستان دوره‌یی و منحصر به نشست‌های این شورا گفته شده است.

بدین معنا که هر نشست آن به ریاست یک شخص متفاوت برگزار خواهد شد و آن شخص فقط ریاست همان نشست را برعهده خواهد داشت و هیچ شخص دو بار پی‌هم نمی‌تواند میزبان این شورا باشد.

شورای عالی مقاومت ده کمیته خواهد داشت که کمیتۀ تماس، کمیتۀ سیاسی، کمیتۀ صلح، کمیتۀ روابط اجتماعی و کمیتۀ فرهنگی نام برده شده است و نیز از داشتن سخنگو یادآوری شده است.

در بخشی از یادداشت‌های این نشست آمده است که اعضای این نشست "از مقاومت مردم افغانستان در ولایت‌های تخار،‌ بغلان، کاپیسا، پروان و پنجشیر" پشتیبانی می‌کنند و آن را حق مردم می‌دانند.

اعضای شامل در این نشست این اشخاص گفته شده اند:

- مارشال عبدالرشید دوستم – میزبان نشست.

- عطا محمد نور رهبر حزب جمعیت اسلامی شاخۀ عطا محمد نور

- عبدرب الرسول سیاف رهبر جهادی

- حاجی محمد محقق رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان

- میرالرحمان رحمانی رئیس پیشین ولسی جرگه

- احمد ولی مسعود

- عبدالطیف پدرام رهبر حزب کنگرۀ ملی

- جنرال دین محمد جرأت

- حاجی الماس زاهد

- محمدعلم ایزدیار

- داکتر بصیر انور، نماینده حزب اسلامی آقای ارغندیوال

- حاجی حضرت علی

- محمد مصدق فقیری نمایندۀ صلاح الدین ربانی

- سید طاها، فرزند امیر محمد اسماعیل خان

- سناتور راحله دوستم و شماری از اعضای پیشین شورای ملی و شخصت‌های سیاسی

در این نشست شماری از شخصیت‌های سیاسی از طریق ویدیو کنفرانس حضور یافته بودند:

⁃ محمد یونس قانونی، معاون نخست پیشین ریاست جمهوری

⁃ احمد ضیا مسعود، معاون نخست پیشین ریاست جمهوری

⁃ بانو عالیه یلماز و بانو معصومه خاوری

در اعلامیۀ این نشست سقوط حکومت پیشین نتیجۀ توطئه داخلی و بیرونی دانسته شده و بار بیشتر مسئولیت بر دوش محمداشرف غنی رئیس جمهور پیشین و اطرافیان نزدیکش انداخته شده است.

اما پیش از این رئیس جمهور پیشین محمد اشرف غنی گفته بود که برای جلوگیری از خون ریزی و ویرانی ناگزیر شد از کابل بیرون شود.

موضوعات مورد بحث دیگر که در این جلسه چنین برشمرده شده اند:

-انسجام صفوف سیاسی در برابر طالبان
-فشار آوردن بر طالبان از طریق جامعۀ جهانی
-گفت‌وگو با کشورهای همسایه، منطقه و جهان برای کمک به بیرون رفت افغانستان از وضعیت کنونی
-توجه همسایه‌های افغانستان به بحران کنونی افغانستان زیرا به باور شرکت کنندگان این نشست طالبان تغییر نکرده اند و روابط‌شان را با هراس افگنان قطع نکرده اند.
-جلب توجه جامعۀ جهانی به آن‌چه که نسل کشی در افغانستان گفته شده است از موارد دیگری است که در این نشست بر آن تأکید شده است.

در بخشی از این یادداشت آمده است که "شورای عالی مقاومت ملی برای نجات افغانستان" در مرحلۀ نخست از کشورهای همسایه افغانستان می‌خواهد که طالبان را متوجۀ مسئولیت‌های‌ شان سازند و اینکه جنگ راه حل نیست اما این به مفهوم سکوت در برابر طالبان نیست."

طالبان در بارۀ جزئیات بیرون شده از این نشست و خواست‌های شرکت کنندگان این نشست به رادیو آزادی پاسخ ندادند اما پیش از این کمیسیونی را تشکیل داده اند که وظیفه دارد تا با چهره‌های سیاسی و شخصیت‌های برجسته‌یی که از کشور بیرون شده اند گفتگو کنند تا به کشور برگردند.

با این حال هدف قرار گرفتن شماری از نظامیان پیشین، ترور شماری از پناهندگان سیاسی در افغانستان و بازداشت‌های خودسرانه انتقادها را دربارۀ نیت طالبان برای کنار آمدن با مخالفان سیاسی‌شان برانگیخته اند.

XS
SM
MD
LG