لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۳۳

ملاله یوسفزی از بی سرنوشتی روند آموزش دختران در افغانستان ابراز نگرانی کرد


ملاله یوسفزی برنده جایزه صلح نوبل
ملاله یوسفزی برنده جایزه صلح نوبل

ملاله یوسفزی برنده جایزه صلح نوبل می گوید که از بی سرنوشتی روند آموزش دختران در افغانستان شدیداً نگران است.

ملاله یوسفزی برنده جایزه صلح نوبل به این نظر است که دختران بالاتر از صنف ششم در افغانستان، شاید هیچگاه فرصت رفتن به مکتب را حاصل نکنند.

او به روز جمعه در جریان یک کمپاین که به هدف حفاظت از محیط زیست در سویدن برگزار شده بود، به خبرگزاری رویترز گفت که رهبران طالبان هر روز بهانه های تازه را در مورد آموزش دختران مطرح می کنند.

" نگران استم که چرا این روند خیلی طولانی شده. از اعلام طالبان برای بازگشت پسران به مکتب ها هشت یا نه ماه گذشت اما در مورد آموزش دختران مکاتب متوسطه و لیسه تصمیمی گرفته نشده. طالبان همه روزه مفکوره شانرا تغییر می دهند. یک تاریخ را اعلام می کنند سپس آنرا تغییر می دهند. بهانه گیری می کنند. گاهی در مورد یونیفوریم، گاهی در مورد دیگری. اما رهبران جهان باید موقف جدی در برابر حق آموزش دختران افغان اتخاذ کنند. نمی توانیم در جهانی زنده گی کنیم که دختران از آموزش در یک کشور محروم می شوند."

ملاله که سال ها برای آموزش دختران مبارزه کرده، ده سال پیش در یکی از حملات طالبان پاکستانی در شمالغرب آن کشور به شدت زخمی شده بود.

ماه‌هاست که دختران مکاتب ثانوی و لیسه از رفتن به صنوف درسی محروم هستند
ماه‌هاست که دختران مکاتب ثانوی و لیسه از رفتن به صنوف درسی محروم هستند


او در حالی به آموزش دختران تاکید کرده که حدود ده ماه می شود به دختران بالاتر از صنف ششم در افغانستان، اجازه رفتن به مکتب داده نمی شود.

بر اساس آمار دیدبان جهانی حقوق بشر، از میان حدود ۳.۷ میلیون کودک و نوجوان در افغانستان که از رفتن به مکتب باز مانده اند، ۶۰ در صد شان دختران استند.

حکومت طالبان می گوید که یک کمیته یی برای کار روی مکتب های دخترانه گماشته شده اما تا هنوز هیچ معلوم نیست که کار این کمیته به کجا رسیده و مکتب های دخترانه چی زمانی بازگشایی خواهند شد؟

XS
SM
MD
LG