لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۳۷

فراغت نظامیان افغان از اکادمی نظامی هند؛ طالبان از این فارغان خواسته اند به کشور برگردند


نظامیان افغان که تازه از یک اکادمی نظامی در هند فارغ شده اند.
نظامیان افغان که تازه از یک اکادمی نظامی در هند فارغ شده اند.

به دنبال فراغت برخی از نظامیان افغانستان از ادکادمی ( آی ام ای ) هند، اکنون وزارت داخلهٔ طالبان از آن‌ها خواسته است که دوباره به کشور برگردند و از کشور خود محافظت کنند.

این در حالیست که پیش از این گزارش‌هایی از شکنجه و کشتار نظامیان پیشین در افغانستان به نشر رسیده است و بسیاری از نظامیان حکومت سابق یا از افغانستان خارج شده اند و یا هم در جستجوی یافتن راه های بیرون رفتن از کشور هستند.

۴۳ نظامی حکومت پیشین از اکادمی ( ای ام ای) هند فارغ شدند که از سوی حکومت جمهوریت فرستاده شده بودند.

فرید ماموندزوی، سفیر افغانستان در هند با نشر تصاویر فراغت این نظامیان در صفحهٔ‌ تویترش نوشته است: " امروز، فراغت ۴۳ کادر نظامی افغان را در اکادمی دهرادون یا IMA هند جشن گرفتیم، این فراغت در بزرگترین بحران یک گام مهم برای این اردوی جدید است. "

عکس‌های این نظامی‌های فارغ شده در شبکه‌های اجتماعی نیز منتشر شده و بیشتر کاربران فیسبوک با نشر عکس‌های آن‌ها این پرسش را مطرح کردند که سرنوشت این نظامیان چه خواهد شد؟

مراسم ختم دروس نظامیان افغان در هند
مراسم ختم دروس نظامیان افغان در هند

عبدالنافع تکور، سخنگوی وزارت داخلهٔ طالبان در این مورد به رادیو آزادی می‌گوید:

"از این فارغین خواست ما این است که بیایند و در آبادی، احیای مجدد و محافظت آن کمک کنند، این کشور خانهٔ همه است، نه تنها از ما بل خانهٔ‌ مشترک همه افغان‌ها است."

هرچند آقای تکور مشخصا به پرسش‌های ما پاسخ نداند، اما تاکید کرد، مراقبت و محافظت از این کشور مسولیت همۀ مردم افغانستان است.

این در حالیست، ملا محمد یقوب مجاهد، سرپرست وزارت دفاع حکومت طالبان پیش از این در صحبت با یک رسانهٔ هندی، گفته بود، پس از تقویت روابط‌شان با هند، نیروهایشان را برای آموزش به آن کشور خواهند فرستاد و به گفتهٔ او هیچ مشکلی در این بخش وجود نخواهد داشت.

فرید مامونزی سفیر افغانستان در هند در میان نظامیان تازه فارغ شدهٔ افغان دیده میشود
فرید مامونزی سفیر افغانستان در هند در میان نظامیان تازه فارغ شدهٔ افغان دیده میشود

تلاش کردیم تا دیدگاه نظامیان تازه فارغ شده را در مورد دعوت آن‌ها به افغانستان از سوی طالبان داشته باشیم، اما با تلاش‌های فراوان موفق نشدیم.

اسحق اتمر، آگاه نظامی به این باور است که طالبان ابتدا باید برای برگشتادن دوبارهٔ این افغان‌ها فضای اعتماد را ایجاد کنند.

"این گونه نمی‌شود که طالبان از مردم بخواهد دوباره به کشور برگردید، آن‌ها باید میکانیزمی را ایجاد کنند تا اعتماد مردم را به دست آورند، زیرا شما هم شاهد هستین که اکنون در افغانستان مردم و چهره‌ها به دلایل مختلف شکنجه می‌شوند."

آقای اتمر تأکید می‌کند که باید برای این اشخاص زمینهٔ کار و امنیت فراهم شود.

طالبان در حالی خواستار برگشت این نظامیان فارغ شده از هند شده اند که پیش از این سازمان عفو بین‌الملل، دیدبان جهانی حقوق بشر و بعضی از رسانه‌های امریکایی از ناپدید شدن و کشتار نظامیان سابق در افغانستان گزارش‌های را به نشر رساندند.

اما طالبان بارها این گزارش‌ها را رد کرده‌اند.

بر اساس اظهارت مسئولان امنیتی نظام پیشین جمهوری، شمار نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان در آن زمان به حدود ۳۵۰ هزار تن می‌رسید که با حاکیمت دوبارهٔ طالبان در افغانستان از هم پاشید.

شماری از آنان افغانستان را ترک کردند و شماری هم در آفغانستان باقی ماندند که اکنون خانه نشین شده اند.

XS
SM
MD
LG