لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۱۳ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۱۶

طالبان در پنجشیر افسران و سربازان حکومت پیشین را از طریق بایومتریک شناسایی می‌کنند


گزمه سیار طالبان در پنجشیر
گزمه سیار طالبان در پنجشیر

تعدادی از باشنده‌گان پنجشیر ادعا می‌کنند که طالبان افزون بر گروگان گیری افراد ملکی، مردم را در دروازۀ ورودی این ولایت برای شناسایی نظامیان پیشین٬ انگشت نگاری یا بایومتریک می‌کنند.

برخی از باشنده های محلی و رهگذرانی که شاهد این عملکرد طالبان بودند میگویند که افراد طالبان با استفاده از دستگاه بایومتریک در بخشی از منطقۀ دالان سنگ در دروزاۀ ورودی ولایت پنجشیر نظامیان و کارمندان ادارۀ امنیت ملی نظام پیشین را شناسایی می‌کنند و با خود به جای نا معلومی می‌برند.

یک تن از آنان به رادیو آزادی گفت، او و برخی دیگر باشندگان پنجشیر که در روز ششم عید به کابل می‌آمدند، طالبان موظف در دروازۀ پنجشیر ۳ تن از باشندگان ولسوالی رخه و مرکز را پس از انجام بایومتریک با خود بردند.

" شاهد دستگیری مردم خودم هستم در موتری که ما آمدیم ٬مردم را پائین کردند٬ آنها بایو متریک شدند. وقتی تثبیت شود برایشان که افراد امنیت ملی، اردو، پولیس بوده مقصد که نظامی باشد همه شان را می‌برند محکمه صحرایی، دیگه در همان دره‌های تنگ و تاریک پنجشیر می‌برند مردم را تیرباران می کنند ."

طالبان: ما برای تامین امنیت مردم به پنجشیر آمده ایم

موضوع بایومتریک و بازداشت افراد توسط طالبان در دروزاۀ پنجشیر را ۴ تن دیگر از باشند‌گان کنونی و افرادی که به دلیل جنگ مجبور به ترک این ولایت شدند، نیز به رادیو آزادی تایید کردند.

اما طالبان در واکنش به این ادعا ها و گزارش ها گفته اند که چنین ادعا هایی حقیقت ندارد.

افراد جبهه مقاومت ملی افغانستان که در برابر طالبان میجنگند
افراد جبهه مقاومت ملی افغانستان که در برابر طالبان میجنگند

عبدالنافع تکور سخنگوی وزارت داخله حکومت طالبان در پیامی به رادیو آزادی نوشت:" سوال‌ها که شما روان کردید ، همه تبلیغات است وما رد می‌کنیم ،مجاهدین که به پنجشېر رفته ، بخاطر حفاظت جان ومال مردم رفته اند".

درهمین حال هنوز هم گزارش های زیادی از ادامه درگیری ها در ولایات پنجشیر و بغلان به نشر می رسد.

هر دو طرف درگیر٬ هم جبهه مقاومت ملی افغانستان و هم طالبان ادعا های ضد و نقیض در مورد دارند.

اما آنچه واضیح است این است که تعداد زیادی از باشنده گان مناطق مختلف در ولایت پنجشیر به دلیل افزایش درگیری ها وارد آمدن تلفات ملکی در این جریان٬ خانه های شان را ترک کرده و به جا های دیگری و شماری نیز به بیرون از پنجشیر کوچیده اند.

XS
SM
MD
LG