لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۲۸ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۹

عملیات نجات و جستجو در مناطق زلزله زده به مرحله پایانی رسیده است


عملیات نجات زلزله زده ها در جنوب شرق افغانستان
عملیات نجات زلزله زده ها در جنوب شرق افغانستان

مقام های حکومت طالبان می گویند که عملیات جستجو و نجات در مناطق زلزله زده تقریباً تکمیل شده و تلاش ها اکنون روی کمک رسانی متمرکز است.

مولوی محمد نسیم حقانی معاون وزارت مبارزه با حوادث طبیعی حکومت طالبان دیشب به رادیو آزادی گفت که انتظار می رود کمک های بیشتری به روز جمعه به مناطق آسیب دیده برسد.

« تعداد شهیدان طوریکه قبلاً گفته بودیم ، تقریباً هزار تن است و شمار زخمیان حدود ۷۴۰ تن می باشد. بعضی کمک ها به مناطق آسیب دیده رسیده و کمک های دیگر در راه است. تیم های نجات در آنجا حضور دارند تا کسانی را که اگر زیر آوار گیرمانده باشند بیرون بکشند.»

از سوی دیگر سازمان ملل متحد هشدار می دهد که اگر اقدامات بیشتر در زمینۀ درمان زخمیان روی دست گرفته نشود ، شمار تلفات افزایش خواهد یافت.

فلیپو گراندی کمیشنر عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان
فلیپو گراندی کمیشنر عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان


فلیپو گراندی کمیشنر عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان ، زلزله در ولایت های جنوبشرق افغانستان را فاجعه دانسته و گفته است که در این وضعیت دشوار در کنار افغان ها می ایستند و از تمام امکانات برای کمک با زلزله زده ها کار می گیرند.

آقای گراندی افزوده که این رویداد نشان می دهد که مردم در افغانستان به کمک های جامعۀ جهانی نیاز دارند و سزاوار همبستگی جهان اند.

تاحال پنجصد هزار مورد اسهال حاد از مناطق زلزله زده در جنوبشرق افغانستان گزارش شده است.

از سوی دیگر دفتر هماهنگی امور بشری سازمان ملل متحد ( اوچا) می گوید که تلاش ها برای جلوگیری از شیوع کولرا پس از زلزله در افغانستان ادامه دارد.

این نهاد گفت که تاحال پنجصد هزار مورد اسهال حاد گزارش شده است.

اوچا در بیانیۀ روز پنجشنبه افزود که شیوع کولرا پس از زلزله یک نگرانی جدی است.

پیش از این سازمان صحی جهان WHO گفت که محموله نزدیک ۱۰ تن کمک صحی را به مناطق زلزله زدۀ افغانستان می فرستد.

XS
SM
MD
LG