لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۵۰

جرگهٔ علمای دینی طالبان با یک روز تآخیر٬ به روز پنجشنبه برگزار می‌شود


تصویر جنبهٔ تزئینی دارد
تصویر جنبهٔ تزئینی دارد

قرار است یک گردهمایی بزرگ که طالبان از آن به عنوان «گردهمایی علمای دینی و سران قومی» یاد کرده اند٬ به روز پنجشنبه در کابل برگزار شود.

یک منبع معتبر در حکومت طالبان که به دلیل حساسیت موضوع نخواست نامش گرفته شود٬ شب گذشته به رادیو آزادی گفت که مقدمات برگزاری نشست که قرار است با حضور علمای دینی و افراد متنفذ برگزار شود، از چند روز پیش آغاز شده است.

پیش از این گزارش شده بود که این نشست به روز چهارشنبه برگزار میشود٬ اما اکنون منبع طالبان تایید کرد که این نشست به روز پنجشنبه در کابل آغاز خواهد شد.

براساس گزارشها، برای اشتراک در این نشست از هر ولسوالی سه نفر دعوت شده اند که دو تن انها علمای دین و یکی دیگر از متنفدین قومی است. منتقدین این نشست می گویند که بیشتر کسانی که برای اشتراک در این مجلس دعوت شده اند٬ حامیان طالبان اند.

شمار اشتراک کننده ها حدود سه هزار نفر خوانده شده و برخی از منابع گفته اند که این نشست سه روز دوام خواهد کرد.

طالبان در مورد موضوعات مورد بحث در این نشست٬ معلوماتی به رسانه ها نداده اند

طالبان در مورد موضوعاتی که قرار است در این نشست بحث شود و دستور کار چیست و تا چی زمانی ادامه خواهد یافت٬ معلوماتی در اختیار رسانه ها قرار نداده اند.

اما مولوی عبدالهادی حماد که یکتن از علمای دینی قندهار است و در این نشست ازش دعوت شده به رادیو آزادی گفت که در این نشست ممکن روی موضوع بقای نظام فعلی طالبان صحبت شود. او گفت:

" به نظر میرسد که این یک نشست مشورتی است، تا حدی که من میدانم و با مردم شخصاً در این مورد صحبت کرده ام همه میگویند که نظام را تایید می کنیم، این نظام بدیل ندارد و ممکن پشنهاداتی هم برای اصلاح و بهبود مطرح شود."

اما نهاد های حقوق بشر در مورد برگزاری این نشست ابراز نگرانی کرده اند.

هیدر بار مسئول بخش زنان دیده بان حقوق بشر
هیدر بار مسئول بخش زنان دیده بان حقوق بشر


هیدر بار مسئول بخش زنان دیده بان حقوق بشر گفته که برگزاری این نشست بدون حضور زنان و اقلیت ها نشان دهنده عدم تعهد طالبان بر حقوق زنان و اقلیت هاست.

از سوی دیگر شورای علمای جبهه مقاومت ملی به رهبری احمد مسعود نیز به روز سه شنبه با نشر اعلامیه یی گفته که اشتراک کننده های این نشست حامیان طالبان اند و از مردم افغانستان نمایندگی نمی کنند.

این گردهمایی در سالون ویژه برگزاری کنفرانس ها و مجالس بزرگ که در پوهنتون پولی تخنیک کابل موقعیت دارد٬ برگزار میشود٬ به همین دلیل این پوهنتون گفته است که جریان دروس تا تاریخ ۱۲ سرطان٬ تعطیل می باشد.

XS
SM
MD
LG