لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۵۲

حنفی: در نشست علما روی وحدت ملی، وضعیت اقتصادی و اجتماعی و دیگر مسایل بحث می‌شود


پس از چند روز تاخیر سرانجام مقام‌های حکومت طالبان بخشی از معلومات مربوط به نشست بزرگ علما را شریک کردند.

عبدالسلام حنفی، معاون رئیس الوزرای حکومت طالبان در گفت‌وگو با تلویزیون ملی گفت که این نشست فردا پنج‌شنبه آغاز می‌شود و در آن عالمان دین و بزرگان قومی از مناطق مختلف ولایت‌های افغانستان که در بین مردم منطقه از شهرت و نفوذ خوب برخوردار باشند، شرکت می‌کنند.

آقای حنفی گفت: "بخاطری که این خواست از جانب علما و موسفیدان قومی بود، ما این زمینه سازی را کردیم که آنها به این جا بیایند، با هم بنشینند و روی مسایل مختلف بحث کنند، نظام اسلامی، افغانستان آزاد، وحدت ملی، اینکه وضعیت اقتصادی و اجتماعی ما چگونه خوب شود و هر آن موضوعات دیگر که آنها می‌خواهند میان خود روی آن بحث و فیصله می‌کنند."

اما وی در مورد آجندای این نشست به گونۀ مشخص چیزی نگفت، اما در مورد شرکت زنان گفت که عالمان دین فرزندان این زنان استند و در این نشست شرکت می‌کنند.

او در مورد تعداد شرکت کنندگان این نشست گفت که در این نشست بیش از ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ تن شرکت می‌کنند.

این نشست در تالار لویه جرگه در کابل برگزار می‌شود.

به گفتۀ آقای حنفی، آمادگی‌ها برای جابه‌جاسازی مهمانان سر از امروز چهارشنبه گرفته شده است و بیشتر از نصف مهمانان به کابل رسیده اند.

پیش از این یک منبع از حکومت طالبان به رادیو آزادی گفته بود که این نشست به روز چهارشنبه برگزار می‌شود.

قابل ذکر است که پیش از این رادیو آزادی از شماری سیاسیون پرسیده بود که به این نشست دعوت شده اند؟

اما آنها گفته بودند که طالبان آنها را در این نشست دعوت نکرده است.

هرچند بسیاری مسایل در مورد محتوای این نشست روشن نیست، اما پیش از این ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان به رادیوآزادی گفته بود که در این نشست عالمان دین در کنار دیگر موضوعات روی باز شدن مکاتب به روی دختران بالاتر از صنف ششم نیز بحث می‌کنند.


اما برخی فعالان حقوق زن می‌گویند که با چشم پوشی طالبان از شرکت زنان در این نشست بزرگ هرگونه بحث و فیصله‌شان مورد قبول مردم و زنان نخواهد بود.

صایمه خوگیانی، عضو پیشین ولسی جرگه و یکی از فعالان حقوق زن گفت: "این یک جرگه ناتکمیل است، آنها بر نیم از قشر جامعۀ افغانستان چشم پوشی کرده اند، آنها در این نشست هر فیصله را که می‌کنند، بخصوص در مورد کشور، مردم و زنان ممکن برای زنان قابل قبول نباشد."

هیدر بار مسئول بخش زنان دیدبان حقوق بشر به رادیو آزادی گفته بود که برگزاری چنین نشست بدون حضور زنان و اقلیت‌ها عدم تعهد طالبان را نسبت به زنان و اقلیت‌ها نشان می‌دهد.

سمیرا حمیدی، کمپاینر بخش افغانستان سازمان عفو بین‌الملل نیز طالبان را به نقض حقوق بشری متهم کرده و در صفحۀ توییتر خود نوشته است که "این جرگه طالبان مشروعیت نخواهد داشت."

پیش از این مقام‌های وزارت داخلۀ حکومت طالبان به رادیو آزادی گفته بودند که برای برگزاری این نشست تدابیر امنیتی کامل گرفته شده است.

XS
SM
MD
LG