لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۵۱

نگرانی‌ها از ادعاهای مبنی بر جنایات افراد طالبان در ولسوالی بلخاب ولایت سرپل


آرشیف - شماری از افراد مسلح حکومت طالبان
آرشیف - شماری از افراد مسلح حکومت طالبان

به تازگی کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان که در حال حاضر در تبعید است، در بیانیه‌یی گفته است که شواهد آنان نشان‌ دهندۀ تیرباران غیرنظامیان، کشتار اسیران و تسلیم‌شدگان جنگی، به آتش کشیدن خانه‌های مسکونی و کوچ اجباری باشندگان محل است.

اما ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان پیش از این ادعاهای کشته شدن غیرنظامیان در ولسوالی بلخاب را رد کرده بود.

این کمیسیون از افزایش موارد نقض حقوق بشر و حقوق بشردوستانۀ بین‌المللی در جریان جنگ‌های ولسوالی بلخاب ولایت سرپل ابراز نگرانی کرده و گفته است، طالبان خطوط تلفون و اینترنت را در این ولسوالی قطع کرده و راه‌های مواصلاتی این ولسوالی را بسته اند.

علی، باشندۀ ولسوالی بلخاب که اکنون در کابل به‌سر می‌برد به رادیو آزادی می‌گوید، در جریان جنگ در این ولسوالی باشندگان حدود ۱۳ قریه از خانه‌های شان بیجا شده و به ولایت‌های بامیان و مزارشریف پناه برده اند:
"مردم آواره شده مهاجر شده از ترس جنگ که زیر جنگ نمانند چون از جنگ وحشت دارند، مردم قریه‌جات مناطقی که در خطر جنگ بوده تقریباً شامل ۱۲، ۱۳ قریه است از مرکز ولسوالی بلخاب."

کمیسیون حقوق بشر از جامعۀ جهانی و سازمان ملل متحد خواسته که تمام این جنایات را مستند کنند و برای جلوگیری از این گونه رویدادها گام‌های فوری بردارند.

در همین حال یوناما از گزارش‌ها در بارۀ آسیب رسیدن به غیرنظامیان از جمله بیجاشدگی، ادعاها در مورد نقض جدی حقوق بشر وخسارات مالی در درگیری‌های اخیر ولسوالی بلخاب در شمال ولایت سرپل ابراز نگرانی کرده و در توییتی گفته است در حال پی‌گیری این قضایا است.


حکومت طالبان به تازگی ‌در بارۀ این ادعاهای کمیسیون مستقل حقوق بشر واکنش نشان نداده‌، اما عنایت‌الله خوارزمی، سخنگوی وزارت دفاع حکومت طالبان دیروز سه‌شنبه در پیام نوشتاری به رادیو آزادی گفت، وضعیت در ولسوالی بلخاب عادی است و مردم به زندگی عادی خود ادامه می‌دهند.

نیروهای طالبان از چند روز به این سو در بلخاب سرپل با افراد وابسته به مهدی مجاهد، فرمانده ناراضی هزاره تبار طالبان و رئیس پیشین استخبارات طالبان در ولایت بامیان درگیر هستند.

مهدی مجاهد که به گفتۀ خودش خواهان سهم بیشتر برای هزاره‌ها در حکومت طالبان است حالا جبهه‌ای را بر ضد طالبان رهبری می‌کند.

اما ظاهراً قربانیان اصلی این جبهه جنگ غیرنظامیان و باشندگان محل در این ولسوالی اند.

XS
SM
MD
LG