لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۵۲

انتقاد شماری از زنان از عدم حضور و نپرداختن به مشکلات آنان در نشست علمای دین


آرشیف - شماری از زنان معترض در شهر کابل
آرشیف - شماری از زنان معترض در شهر کابل

نشست روحانیون زیر حاکمیت طالبان از روز پنجشنبه تا کنون در کابل جریان دارد.

هیچ زنی اما در این نشست حکومت طالبان نه دعوت شده و نه حضور دارد.

ملا هبت الله آخندزاده رهبر طالبان و ملا حسن آخند رئیس الوزرای آنان از مقام‌های بلند رتبه حکومت طالبان در سخنرانی‌هایی خود در این نشست جز موضوع زنان به دیگر مسایل پرداختند.

پیش از این حکومت طالبان گفته بود در چهارچوب اسلام به حقوق زنان و دختران پایند است - آنچه که روش روشنی از آن نیز ارائه نکرده اند.

هرچند پس از حاکمیت دوباره طالبان در افغانستان و وضع محدودیت های متعدد بر زندگی فردی و اجتماعی شان، واکنش‌ها و انتقادهای ملی و بین‌المللی، انتظار می‌رفت با حضورداشت عالمان دین در این نشست روی سرنوشت این قشر صحبت شود اما تاکنون این‌گونه نشده است.

این مسئله واکنش های زیادی به همراه داشته است.

شماری از زنان و دختران با نشر ویدیو کلیپ‌هایی در شبکه‌های اجتماعی گفته اند جز زنان هیچ کسی نمی‌تواند از آنان نمایندگی کند.

آنان از دعوت نشدن زنان به این نشست هم بر طالبان انتقاد کردند.

شماری دیگر از زنان هم حذف زنان و سرنوشت شان حتی از آجندای نشست‌های چون نشست فعلی علما در کابل که بیشتر از ۳ هزار مرد در آن اشتراک دارند را به حذف عمدی زنان توسط طالبان از عرصه های مختلف تعبیر می‌کنند.


سمیه رامش نویسنده و فعال سیاسی حذف زنان از سوی حکومت طالبان را در زمینه های مختلف نمایانگر باور اصلی آنان نسبت به زنان می‌داند.

خانم رامش در مورد نگاه طالبان نسبت به زنان به رادیو آزادی گفت: " عدم حضور زنان در جرگه ملا ها و جرگه طالبانی نشان دهنده این است که طالب هیچ نوع باورمندی به ارزش‌های حقوق بشری، حقوق زنان و به حقوق شهروندی ندارد و طالب انسان را مخصوصاً انسان زن را به عنوان برده می‌خواهد ببیند که یک نقش کاملاً سنتی، کلیشه‌ای و نقشی است که زن در خانه می‌ماند و تولید مثل می‌کند و این دیدگاه طالبان نسبت به زنان است."

با این حال بخش زنان سازمان ملل متحد همزمان با برگزاری این شست در کابل در حساب توییتری خود نوشته "دختران افغان باید از حقوق برابر برخوردار باشند. در جایی که حقوق زنان محدود می‌شود، همه کم می‌شوند. طیف کامل حقوق زنان باید حمایت و ترویج شود."

با این وجود مقدسه یک تن از باشندگان کابل و فارغ پوهنتون که فعلاً به دلیل وضع محدودیت ها از سوی طالبان بر زنان خانه نشین است نیز دعوت نشدن زنان به نشست علما و نام برده نشدن از آنان و حقوق شان انتقاد دارد.

او به رادیو آزادی گفت: "حکومت طالبانی زنان را کلاً از حکومت حذف کرده اگر قرار باشد ما یک کشور مرفه و پیشرفته از هر لحاظ داشته باشیم، چه از لحاظ اقتصادی، تحصیلی و فرهنگی حضور زنان و همچنان مردان باید پر رنگتر باشد در تصمیم گیری های اساسی کشور."

با این همه پس از این مشخص نیست دیگر چه سرنوشتی منتظر زنان و دختران افغان است.

شماری از آنان چندی پیش در صحبت با رادیو آزادی گفته بودند به دلیل ممانعت طالبان از کار کردن شان دیگر توان پرداخت کرایه و مصارف خانه و خرید مواد غذایی به کودکان شان را ندارند.

XS
SM
MD
LG