لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۱۰

باشنده‌گان مناطق زلزله زده: به کمک های زیاد نیاز داریم


شماری از خانواده های زلزله زده در جنوبشرق افغانستان
شماری از خانواده های زلزله زده در جنوبشرق افغانستان

شماری از زلزله زدگان در ولایت پکتیکا می‌گویند که هنوز هم مشکلات اساسی شان حل نشده است.

آنان می‌گویند که با مشکلات جدی در بخش سرپناه روبه‌رو هستند و زنان و کودکان خردسال‌شان روزها و شب‌های سختی را سپری می‌کنند.

قادر خان باشندۀ ولسوالی گیان پکتیکا و یکی از قربانیان زلزله است.

او می گوید که در زلزلۀ مرگبار هفتۀ گذشته او و خانواده اش متحمل خسارات جانی و مالی سنگینی شده و همچنان روزها و شب‌های سختی را پشت سر می‌گذارند.

وی به رادیو آزادی گفت:

"خانه های ما همه ویران است و قابل استفاده نیست، مشکل مسکن زیاد داریم، سولر و بطری همه از بین رفته است و در تاریکی زندگی می کنیم از ارکین استفاده می کنیم. مواد خوراکی ما هم تنها برای چند روز است، در این بخش‌ها با ما کمک شود."

تخریبات ناشی از زلزله در ولایت پکتیکا
تخریبات ناشی از زلزله در ولایت پکتیکا


مجنون یکی دیگر از باشندگان ولسوالی گیان است که زلزله ده تن از اعضای خانواده و بستگانش را به کام مرگ کشاند و خانه‌های او و تمامی اهالی قریه را کاملا ویران کرد. او می‌گوید که هنوز در شرایط سختی به سر می‌برد و خواستار کمک است.

"ما از رهبران امارت اسلامی، بخش خصوصی تاجران می‌خواهیم که این کمک‌های اضطراری را به ما برسانند زیرا مشکلات زیاد شده است."

این زلزله زده‌ها درحالی از مشکلات‌شان سخن می‌گویند که در چند روز گذشته در داخل و خارج افغانستان از سوی بنیادهای خیریه، شخصیت‌ها و کشورها به ارزش ملیون‌ها افغانی و دالر کمک اعلان کرده اند و تا به حال کمک‌های برخی کشورها به منظور توزیع به زلزله‌زدگان به افغانستان رسیده است.

اما وزارت مبارزه با حوادث طبیعی حکومت طالبان می‌گوید که به زلزله زدگان کمک‌های اولیه ارائه شده و این روند هنوز ادامه دارد.

محمد نسیم حقانی، سخنگوی این وزارت به رادیو آزادی گفت:

"ما یک مرکز سوق اداره در منطقه ایجاد کرده ایم که در آن تیم هایی را در تمام ولسوالی‌های آسیب دیده مستقر کرده اند تا به مردمی که واقعاً آسیب دیده اند کمک کنند و کمک‌های بیشتری ارائه کنند."

آقای حقانی گفت که تا کنون کشور های پاکستان، چین، ایران، هند، ازبکستان، ترکمنستان، امارات متحدۀ عربی و قطر کمک‌هایشان را فرستاده اند که برخی از آنها به مناطق زلزله زده و برخی از آن از سوی این کشورها به کابل رسیده است. او گفت که این کمک‌ها در مراحل مختلف به افراد آسیب‌دیده توزیع خواهد شد.


باشندگان محل می‌گویند که عملیات نجات در ولسوالی‌های گیان و برمل پکتیکا تکمیل شده و کار پاکسازی کامل شده است، اما بیرون آوردن لاشۀ حیوانات از زیرزمین تا هنوز به پایان نرسیده است و مردم را با مشکلات و بیماری‌های مختلف مواجه کرده است.

زلزله شدید اوایل صبح روز چهارشنبۀ هفتۀ پیش در ولایت‌های خوست و پکتیکا صدها نفر را کشت و هزاران نفر را مجروح و خانه‌های زیادی را به گونۀ کامل یا نسبی ویران کرد.

XS
SM
MD
LG