لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۵ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۴۴

طالبان رعایت حجاب را تاکید می‌کنند٬ اما حبس تعزیری برای تخطی کننده ها درمیان نیست


تصویر آرشیف : دو تن از زنان در کابل
تصویر آرشیف : دو تن از زنان در کابل

وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان می‌گوید، در اجرای فرمان‌ رهبرشان در مورد حجاب زنان هنوز به موضوع حبس تعزیری نرسیده است.

در حالی که واکنش‌های داخلی و خارجی در پیوند به فرمان حکومت طالبان در مورد اجباری شدن حجاب بر زنان کاهش نیافته، وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان همچنان بر حجاب زنان تأکید می‌کند.

محمد صادق عاکف مهاجر سخنگوی این وزارت گفت که هنوز در این مورد به مرحله‌ای بازداشت و حبس تعزیری نرسیده اند.

او روز پنجشنبه در نشست خبری در این مورد گفت:

"فرمان امیرالمؤمنین در مورد حجاب زنان چهار مرحله داشت، اما هنوز به حد حبس و مجازات نرسیده ایم، خواهران ما حجاب را رعایت می‌کنند، آنهایی که نمی‌کنند از آن‌ها می‌‍خواهیم که حجاب را رعایت کنند."

حکومت طالبان به تاریخ۱۷ ثور با صدور فرمانی گفت که زنان باید صورت خود را در مکان عام بپوشانند و بدون نیاز از خانه خارج نشوند.

فرمان وزارت امر به معروف طالبان در مورد حجاب اسلامی
فرمان وزارت امر به معروف طالبان در مورد حجاب اسلامی

در این فرمان آمده بود، در صورت سرپیچی از این فرمان٬ سرپرست خانه مجازات خواهد شد.

این فرمان واکنش‌هایی را در داخل و خارج از افغانستان برانگیخت، حتی در شرایطی که دیدبان حقوق بشر از کشورهای حامی حقوق زنان خواست تا در مورد تصمیم طالبان نشست اضطراری برگزار کنند.

از آقای مهاجر در مورد بازگشایی مکتب‌های دختران بالاتر از صنف ششم نیز سوال شد، اما گفت که این موضوع به آنها مربوط نیست، اما گفت با اقداماتی که در مخالفت با اسلام نباشد، مخالف نیست.

گفتنی‌است که پس از حاکمیت طالبان در افغانستان، مکتب‌ها به روی دختران بالاتر از صنف ششم در سراسر افغانستان به جز ولایت بلخ بسته شد.

وزارت معارف حکومت طالبان پیش از این گفته بود، در این مورد یک شورای علما تصمیم خواهند گرفت، اما هفتهٔ گذشته با برگزاری نشست علما در این مورد تصمیم گرفته نشد.

این موضوع با واکنش‌هایی در داخل و بیرون کشور مواجه شده است.

XS
SM
MD
LG