لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۱۰

جنبش زنان معترض افغان: طالبان را سفید نمایی نکنید، ما آنها را به رسمیت نمی‌شناسیم


آرشیف - اعتراضات زنان در شهر کابل
آرشیف - اعتراضات زنان در شهر کابل

اعضای جنبش زنان معترض افغان با نشر چندین پیام ویدیویی در شبکه‌های اجتماعی تأکید کرده اند که هیچ کس حق ندارد در مورد زنان افغانستان که به گفتۀ آنان نیمی نفوس جامعه را تشکیل می‌دهند با طالبان گفت‌وگو کند و در بارۀ آنان تصمیم بگیرد.

راضیه بارکزی، یکی از زنان عضو این جنبش به رادیو آزادی گفت، این اظهارات آنان در واکنش به خواست سازمان ملل متحد از طالبان است که گفته بود با زنان افغان دیدار و گفت‌وگو کنند.

بانو بارکزی می‌گوید که هیچ گروه یا سازمان داخلی و خارجی نمی‌تواند که از زنان افغان نمایندگی کند و تاکید کرد که زنان افغان حاضر نیستند با طالبان روی یک میز نشسته و گفت‌وگو کنند.

او گفت که جامعۀ جهانی باید فشارها و تحریم‌ها بر طالبان را بیشتر کند.

"آنان"طالبان" تا حال برای جهان و مردم افغانستان هیچ چیزی را ارائه نکرده اند، جز بشرستیزی، زن ستیزی و اعمال قوانین باور نکردنی روز به روز بر علیه زنان."

در همین حال شماری از اعضای این جنبش با پخش کلیپ‌های کوتاه ویدیویی در شبکه‌های اجتماعی از جامعۀ جهانی و سازمان ملل متحد خواسته اند که طالبان را به رسیمت نشناسند.

هدا خموش
هدا خموش

هدا خموش یک عضوی این جنبش در این مورد گفته است: "طالبان را سفید نمایی نکنید، آنها اصلاح پذیر نیستند، ما زنان افغانستان خواهان لغو عاجل تصمیم سازمان ملل متحد مبنی بر گفت‌وگوی طالبان با زنان هستیم، طالبان مشروعیت داخلی و خارجی ندارند و زنان افغان آنان را به رسمیت نمی‌شناسد."

این زنان با نشر اظهاراتی در شبکه‌های اجتماعی خواهان لغو نشست زنان افغان با طالبان، افزایش تحریم‌ها بر طالبان، مجازات افراد متهم طالبان به جنایات بشری، جلوگیری از محاکم صحرایی در افغانستان، با توجه به تجربه از دور نخست حاکمیت طالبان خواهان جلوگیری از رسمیت دادن به طالبان از راه‌های سیاسی و دیپلماتیک شده اند.

به همین گونه در اظهارات‌ شان از نهادهای سیاسی و غیرسیاسی و سازمان‌های جهانی خواسته شده است که با توجه به منافع مردم افغانستان از زنان معترض افغان حمایت کنند، توجه‌شان را به نشست‌های آینده به زنان افغان داشته باشند و به شکایت‌های رسیده در مورد تخطی طالبان در برابر زنان و کودکان رسیدگی شود.

رادیو آزادی تلاش کرد در مورد اظهارات این زنان دیدگاه حکومت طالبان را نیز داشته باشد، اما سخنگویانش دستیاب نشدند.

طالبان پیش از این به مراتب گفته اند که از حقوق زنان در چوکات ارشادات اسلامی حفاظت کرده اند، چیزی که بیشتر شهروندان افغانستان و جهانیان از آن راضی نیستند.

شورای حقوق بشر ملل متحد در اول جولای سال جاری میلادی در مورد وضعیت زنان در کنار درخواست یک نشست اضطراری، از طالبان خواست که با زنان افغان در مورد حقوق آنان نشست کنند. چیزی که تا هنوز از سوی طالبان به آن پاسخ داده نشده است.

انتقادها از طالبان پس از آن افزایش یافته است که برای دختران بالاتر از صنف ششم اجازۀ رفتن به مکتب را نداده، بیشتر زنان کارمند اداره‌های دولتی را خانه نشین کرده و حجاب را بر آنان اجباری کرده است.

در کنار این مسایل وضع محدودیت بر سفر زنان که برخی زنان نیز در برابر این تصمیم صدا بلند کرده و اعتراض کردند، اما به گفتۀ این زنان معترض بار بار جلو اعتراضات‌شان گرفته شده است.

XS
SM
MD
LG