لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۵ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۰۱

نامهٔ سرگشاده به نهاد های کمک رسان؛ « آواره‌گان جنگ در افغانستان به کمک‌های فوری نیاز دارند»


تصویر آرشیف: افراد و خانواده های بیجا شده در یکی از مناطق کابل
تصویر آرشیف: افراد و خانواده های بیجا شده در یکی از مناطق کابل

گروه دادخواهی زنان افغان با ارسال یک نامۀ سرگشاده عنوانی ۲۵ نهاد بین‌المللی ادعا کرده که بیشتر پول نقدی که زیر نام کمک‌های بشردوستانه به حکومت طالبان پرداخت می شود، هزینۀ اعاشه و اباطۀ نظامیان طالبان می‌شود.

این گروه همچنان ادعا کرده که سازمان ملل در توزیع کمک‌های بشردوستانه به مردم افغانستان تبعیض قایل است و نظارت درستی نیز از روند توزیع این کمک‌ها ندارد.

این نامه زیر عنوان « آواره‌گان جنگ در افغانستان به کمک‌های فوری نیاز دارند» نوشته شده و به نهاد های بین المللی فرستاده شده است.

گروه داد خواهی زنان افغان٬ ادعا می‌کند که سازمان ملل در جریانات افغانستان بی‌طرف نیست و در توزیع کمک‌های بشردوستانه نیز تبعیض قائل می‌شود. ادعایی که سازمان ملل متحد تا به حال واکنشی به آن نشان نداده است.

نامه سرگشاده: سازمان ملل هر هفته ۳۵ تا ۴۰ ملیون دالر به طالبان میدهد

یک تن از اعضای این گروه که نخواست به دلیل حساسیت موضوع از او در این گزارش نام گرفته شود یا صدایش نشر شود گفت، سازمان ملل متحد هر هفته حدود ۳۵ تا ۴۰ میلیون دالر پول نقد به گروه طالبان می‌د‌هد.

به گفتۀ این عضو گروه دادخواهی زنان افغان، اکثریت این پول‌ها از سوی امریکا زیر نام کمک‌های بشردوستانۀ USAID پرداخته می‌شود.


پیش از این هدف از این کمک نقدی جلوگیری از بحران اقتصادی به ویژه بحران نقدینگی در سیستم بانکداری افغانستان عنوان شده است.

در نامۀ این گروه زنان همچنان آمده که سازمان ملل در ۱۱ ماه اخیر نزدیک به یک میلیارد دالر پول نقد زیر نام کمک‌های بشردوستانه به طالبان داده است و نظارت بسیار کمی بر روند توزیع آن داشته است.

در این نامه همچنان ادعا شده، پول نقدی که به حکومت طالبان داده می‌شود، در اصل هزینۀ اعاشه و اباطۀ نظامیان آنان است که مرتکیب جنایات جنگی می‌شوند.

حکومت طالبان همواره اتهام جنایت جنگی از سوی افرادش را رد کرده است.

گروه دادخواهی زنان افغان از نهاد های کمک رسان خواسته است تا کمک های بشری به خانواده های بیجا شده و افراد نیازمند توزیع شود
گروه دادخواهی زنان افغان از نهاد های کمک رسان خواسته است تا کمک های بشری به خانواده های بیجا شده و افراد نیازمند توزیع شود

این گروه زنان افغان در نامۀ سرگشاده خود از سازمان ملل متحد، صلیب سرخ و دیگر نهادهای کمک رسان خواسته که هرچه زودتر به بیجاشد‌گان و آسیب دیدگان جنگ‌های بلخاب، دایکندی، پنجشیر، بغلان و دیگر ولایت‌ها کمک رسانی کنند.

این در حالیست که اخیراً سازمان ملل متحد گفته که در نتیجۀ درگیری های اخیر در ولسوالی بلخاب ولایت سرپل، حداقل۲۷۰۰۰ تن آواره شده اند.

در همین حال محمد ایویا نماینده یونیسف در افغانستان در توییتر نوشته که شماری از بیجا شدگان داخلی در شمال افغانستان با مرکب (خر) بسوی ولسوالی یکاولنگ در ولایت بامیان، می‌روند.

وی نوشته است که این بیجا شدگان بشمول کودکان بعد از ۴ ساعت پیاده روی موفق شدند به ولسوالی یکاولنگ برسند.

نماینده یونیسف در افغانستان همچنان گفته که دفتر شان برای کمک با زنان و کودکان در آنجاست و هرگز دست از کار نخواهد کشید.

در بخش دیگر نامۀ ۹ماده‌ای گروه دادخواهی زنان افغان همچنان از سازمان ملل متحد و صلیب سرخ خواسته شده که با اسیران جنگی رفتار مناسب صورت‌گیرد و با حفظ هویت با خانواده‌ های شان رابطه برقرار شود، اجساد افرادی که در مقابل طالبان می‌جنگند به خانواده‌های شان تسلیم شود و به آنها بی‌حرمتی صورت نگیرد.

این بانوی عضو گروه دادخواهی زنان افغان افزود کمک های بشردوستانه تنها به افرادی داده می‌شود که از حمایت حکومت طالبان برخوردار باشند

نامۀ سرگشادۀ گروه دادخواهی زنان افغان یا AWAG پس از آن همگانی شده که به گفتۀ اعضای این گروه، نهادهای کمک‌رسان به نیازمندی‌های مردم ولایات سرپل، بغلان، پنجشیر و شماری دیگر ولایات که آنان را قربانیان جنگ می‌خوانند، بی‌توجهی کردند.

رادیو آزادی خواست در مورد این ادعا‌ها دیدگاه حکومت طالبان را داشته باشد اما سخنگویان آن تا زمان نشر این گزارش پاسخ ندادند.

این گروه که به اساس اطلاعات ارائه شده اعضای آن در دسمبر سال پیش شکل گرفته ۵۰ نهاد و فعال حقوق بشر در آن عضویت دارند.

۱۲ تن از زنانی که سابقه فعالیت و رهبری در عرصه‌های مختلف را در ۲۰ سال گذشته در افغانستان داشتند اعضای موسس این گروه دادخواهی هستند.

XS
SM
MD
LG