لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۴۱

استریت تایمز: پاکستان به هر حرکت هند در افغانستان به دیدهٔ شک می‌نگرد


شماری از نشریه جهان
شماری از نشریه جهان

تایمز آف اندیا

  • روزنامۀ تایمز آف اندیا در شمارۀ روز جمعهٔ خود مطلبی را در بارۀ انتقال یک دستۀ دیگری از هندو ها و سیک های افغان به هند نشر کرده است.


۲۱ سیک و هندوی افغان در یک پرواز ویژۀ شرکت هوایی خصوصی کام ایر به هند رسیدند.

در مطلب می خوانیم که این سیک ها و هندو ها از سوی کمیتۀ تنظیم عبادت گاه های سیک ها به همکاری حکومت هند به آن کشور منتقل شده اند.

انتقال سیک ها و هندو ها از افغانستان به هند پس از آن دوباره آغاز شد که در ۱۸ جون در حمله به عبادت گاه سیک ها در منطقۀ کارتۀ پروان کابل دو تن به شمول یک سیک کشته شدند.

مسئولیت این حمله را شاخۀ ولایت خراسان داعش پذیرفت.

پیش از این ، داعش مسئولیت حمله به یک عبادت گاه دیگر سیک ها را در منطقۀ شوربازار کابل به عهده گرفته بود.

در این حمله در ماه مارچ سال ۲۰۲۰ دست کم ۲۵ سیک کشته و ده ها تن دیگر زخمی شده بودند.

استریت تایمز

  • روزنامۀ استریت تایمز چاپ سنگاپور در شمارۀ اخیرش مطلبی را در مورد از سرگیری حضور دیپلماتیک هند در افغانستان نشر کرده است.


در مطلب گفته شده که هند ماه گذشته با فرستادن یک تیم تخنیکی به کابل ، حضور دپلماتیک خود را دوباره آغاز کرد که هدفش تنظیم کمک های بشری هند به افغانستان خوانده شده است.

پس از آنکه طالبان در ماه آگست پارسال در افغانستان دوباره به قدرت رسیدند ، هند و بسیاری کشور های دیگر سفارت های خود را در کابل بستند.

روز نامه در ادامه می نویسد که اجیت دوول مشاور امنیت ملی هند در نشست امنیتی در ماه می گفته بود که دهلی نو یک ذینفع مهم در افغانستان است و رابطۀ خاص با مردم این کشور داشته است.

در بخشی از مطلب به نقل از تحلیلگران پالیسی خارجی گفته شده است که چالش های زیاد در برابر هند وجود دارد زیرا به باور آنها ، پاکستان رقیب هند که روابط عمیق با طالبان داشته انتظار می رود که به هرنوع نقش هند در افغانستان با دیدۀ شک بنگرد.

XS
SM
MD
LG