لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۰۴

حکومت قرغیزستان: قرغیز های افغان را به قرغیزستان منتقل می‌کنیم


تصویر آرشیف : قرغیر های افغانسنان در منطقه واخان بدخشان
تصویر آرشیف : قرغیر های افغانسنان در منطقه واخان بدخشان

حکومت قرغیزستان می‌گوید، ۱۵۰۰ افغان قرغیزی را که در منطقهٔ پامیر ولایت بدخشان زندگی می‌کنند، به آن کشور انتقال می‌دهد.

خدایبیرگین بازاربایف وزیر کار، امور اجتماعی و مهاجرین قرغیزستان در یک نشست خبری به تاریخ ۱۵ جولای در پایتخت این کشور در شهر بشکیک گفته است که برنامه دارد تا در ۲ سال آینده قرغیزهای ساکن در پامیر بدخشان افغانستان را به قرغیزستان انتقال دهد.

او می‌گوید، آنان برنامه دارند تا سال ۲۰۲۴ به تعداد ۴۰۰ خانوادهٔ قرغیز های افغانستان را به قرغیزستان انتقال دهند و برای ساخت خانه و دیگر امکانات بود و باش بودجۀ مشخصی را نیز برای این برنامه اختصاص داده اند.

مقام‌های قرغیزستان می‌گویند، زندگی برای قرغیز‌های ساکن در منطقه پامیر روز به روز سخت می‌شود و حکومت‌های حاکم در افغانستان سهولت‌های ابتدایی زند‌گی٬ از جمله مکتب و شفاخانه‌ را برای آنان فراهم نکرده اند.

آنان گفته اند که به همین دلیل برنامه دارند تا برای همزبانان خود در قرغیزستان سهولت‌های زندگی را فراهم کنند.

قرغیز های افغانستان شیوه زنده گی مختص به خود را دارند و در مکالمات روزمره از واژه های فارسی دری بیشتر استفاده میکنند
قرغیز های افغانستان شیوه زنده گی مختص به خود را دارند و در مکالمات روزمره از واژه های فارسی دری بیشتر استفاده میکنند


انعام الله سمنگانی و احمدالله وثیق، سخنگویان حکومت طالبان به سوال‌های ما در مورد بی‌توجهی حکومت به قرغیزها و انتقال قرغیزها به قرغیزستان پاسخ ندادند.

حکومت قرغیزستان۵۰ خانوادۀ قرغیزی را در سال ۲۰۱۷ و ۵۰ خانوادۀ قرغیزی دیگر را در سال ۲۰۱۹ از پامیر افغانستان به قرغیزستان انتقال داده است، اما گفته می‌شود که شماری از آنان دوباره به افغانستان برگشته اند.

به دلیل عدم فعالیت شرکت‌های مخابراتی در پامیر نتوانستیم نظر باشندگان محل را در مورد تصمیم حکومت قرغیزستان دریابیم.

همچنان تلاش‌های ما برای تماس با افغانان قرغیزی ساکن در منطقۀ نارین قرغیزستان بی‌نتیجه ماند.

پیش از این شماری از افغان‌های قرغیزی ساکن پامیر به رادیو آزادی گفته بودند، اگر با مشکلات اقتصادی مواجه نشوند، آنان برای رفتن به قرغیزستان مشکلی ندارند.

شماری از کودکان قرغیزی در منطقه پامیر افغانستان
شماری از کودکان قرغیزی در منطقه پامیر افغانستان

اما شماری از افغان‌های قرغیزی مقیم نارین قرغیزستان به رادیو آزادی گفته بودند که یکی از مشکلات اساسی‌شان زبان است که قرغیزهای افغان در صحبت‌هایشان از واژه‌های فارسی دری استفاده می‌کنند، و قرغیزهای قرغیزستان واژه‌های روسی را در مکالمات روز مره به کار می برند.

به اساس گزارش‌های سرویس قرغیزی رادیو آزادی، در ارتباط به انتقال قرغیزهای پامیر در قرغیزستان دو نظریه وجود دارد. شماری خواهان انتقال آنان به قرغزستان هستند و شماری دیگر به این باور هستند که که برای آنان در پامیر سهولت‌های زندگی فراهم شود.

قابل یادآوری است که حکومت هند نیز شماری از هندوان و سیک‌های افغان را پس از حملات به عبادتگاه‌هایشان به هندوستان انتقال داده است.

شماری از افغانها در واکنش به انتقال اقلیت‌های قومی و مذهبی افغانستان می‌گویند که با رفتن این گروه های اقلیتی ساکن در افغانستان٬ تنوع قومی و نژادی که یکی از زیبایی های این سرزمین است نیز آرام آرام از بین می رود.

XS
SM
MD
LG