لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۵۹

ملل متحد: اتحاد شبکۀ القاعده با طالبان همچنان قوی است


آرشیف - ایمن الظواهری رهبر شبکه القاعده (چپ). ملا هبت الله آخندزاده رهبر طالبان (راست)
آرشیف - ایمن الظواهری رهبر شبکه القاعده (چپ). ملا هبت الله آخندزاده رهبر طالبان (راست)

گزارش تازۀ سازمان ملل متحد که دیروز سه‌شنبه منتشر شد نشان می‌دهد که ایمن‌الظواهری رهبر القاعده هنوز زنده است و این گروه هنوز هم با طالبان رابطۀ نزدیک دارد.

در این گزارش آمده است، پس از به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان، رفاه ایمن الظواهری زیاد شده و رابطۀ او با دیگر اعضای شبکۀ القاعده تقویت یافته است.

اطلاعاتی که کشورهای عضو سازمان ملل متحد شریک کرده اند و این سازمان روز سه‌شنبه (۲۸ سرطان ۱۴۰۰ / ۱۹ جولای ۲۰۲۲) در گزارش تازه‌اش منتشر کرده، نشان می‌دهد که اتحاد شبکۀ القاعده با طالبان همچنان قوی است.

در این گزارش آمده است: "اعضای القاعده در جنوب و شرق افغانستان مانده اند چون که این گروه در افغانستان حضور تاریخی دارد."

در گزارش سازمان ملل متحد به نقل از برخی اعضای کشورها نوشته شده، اعضای اصلی گروه القاعده احتمالاً در غرب افغانستان یعنی در ولایت‌های فراه و هرات زندگی می‌کنند.

در این گزارش همچنان آمده که القاعده می‌خواهد در شمال افغانستان یک مرکز ایجاد و جنگ‌جویان جدید جذب کند و منابع زیادی پیدا کند.

طالبان اما این گزارش سازمان ملل متحد را رد می‌کنند.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان به رادیو آزادی گفت: "برای این‌گونه ادعاها هیچ دلیل و سندی وجود ندارد. امارت اسلامی متعهد است به کسی اجازه ندهد از خاک افغانستان برضد هیچ کشور دیگری استفاده شود و به این تعهد خود پای‌بند است."

در گزارش سازمان ملل متحد هشدار داده شده که هر چند شبکۀ القاعده فعلاً در موقف خوبی قرار دارد، اما تمایلی به حمله به کشورهای دیگر ندارد تا حاکمیت طالبان در افغانستان زیر سوال نرود.

شماری از افراد مسلح حکومت سرپرست طالبان
شماری از افراد مسلح حکومت سرپرست طالبان

در گزارش سازمان ملل متحد همچنین آمده است که پس از به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان آسایش ایمن‌الظواهری بیشتر شده و روابطش با دیگر اعضای شبکۀ القاعده تقویت شده است.

بر اساس این گزارش، اگرچه گمان می‌شد ایمن الظواهری معاون سابق و رهبر کنونی شبکه القاعده بیمار و یا جان باخته است، اما برعکس، او زنده است و آزادانه ارتباط برقرار می‌کند.

بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، "شرایط جهانی برای القاعده یک بار دیگر فراهم شده تا باز هم به عنوان رهبر گروه جهادی جهانی شناخته شود."

با استقرار مجدد طالبان در افغانستان، شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز در سومین گزارش خود از ارتباط نزدیک القاعده و طالبان خبر داده بود.

آرشیف - شماری از جنگجویان گروه القاعده
آرشیف - شماری از جنگجویان گروه القاعده

در عین حال، با وجود ادعای طالبان مبنی بر شکست داعش در افغانستان، اما در گزارش سازمان ملل متحد آمده است که داعش همچنان یک تهدید بزرگ برای جهان است و این گروه با توانایی و ساختار غیرمتمرکز خود توانسته است، حملات برنامه‌ریزی شده و پیچیده انجام دهد.

این گزارش می افزاید، داعش برای حفظ توانایی و اعتبار خود در جهان، ۹ دفتر منطقه‌ای در افغانستان، سوریه، عراق، ترکیه، سومالی، لیبی، یمن، سینا مصر و حوضۀ چاد افریقا باز کرده است تا توانایی و شهرت خود را در جهان حفظ کند.

XS
SM
MD
LG