لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۴۹

شورای امنیت ملل متحد: گروه طالبان با القاعده رابطه نزدیک دارد


ایمن الظواهری رهبر شبکه القاعده (چپ) ملا هبت الله آخندزاده رهبر گروه طالبان
ایمن الظواهری رهبر شبکه القاعده (چپ) ملا هبت الله آخندزاده رهبر گروه طالبان

بعد از به قدرت رسیدن طالبان، شورای امنیت سازمان ملل متحد در سومین گزارش خود در مورد افغانستان یک‌بار دیگر گفته است طالبان و القاعده رابطه نزدیک دارند.

در گزارش شورای امنیت سازمان ملل متحد آمده است زمانی که در ۳۱ آگست آخرین نیروهای ایالات متحده امریکا از افغانستان رفتند، القاعده پیروزی و پایداری طالبان را تجلیل کرد و واضح ساخت که هر دو گروه رابطه تاریخی دارند.

گزارش می‌افزاید القاعده از پیشرفتی که در ۲۰ سال گذشته در افغانستان داشته راضی است و این گروه اکنون به دنبال راه هایی برای حفظ حضور خود در افغانستان و ایجاد پناهگاه‌های امن برای تفنگ‌داران خود است.

اما طالبان این گزارش را رد می‌کنند.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان
ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان امروز یکشنبه به رادیو آزادی گفت:" امارت اسلامی به هیچ کس اجازه نمی‌دهد که از خاک افغانستان علیه کدام کشور استفاده شود، اینگونه ادعا‌ها باقی می‌مانند که ما هم شنیده ایم، واقعیت ندارد، در این مورد کدام سند و دلیلی هم نیست."

اما شورای امنیت سازمان ملل متحد می‌گوید در ماه اگست ۲۰۲۱ رسانه‌های بین‌المللی گزارش دادند که امین محمدالحق سام خان هماهنگ کننده پیشین امنیت اسامه بن لادین به دیدن گلبدین حکمتیار از رهبران جهادی پیشین رفته بود.

رادیو آزادی تلاش‌ کرد دیدگاه نزدیکان آقای حکمتیار را در این مورد بگیرد، اما هیچ یک از آنان دستیاب نشدند.

در گزارش این هم نوشته شده که برخی از اعضای دیگر القاعده هم همین اکنون در ساحات دیپلماتیک کابل زندگی می‌کنند و در نشست‌های وزارت خارجه به بسیار آسانی دسترسی دارند اما گزارش می‌افزاید این معلومات را تیم تحقیقی نمی‌توانند تایید کند.

در گزارش شورای امنیت سازمان ملل متحد به حضور داعش در افغانستان هم اشاره شده و نوشته است، شاخه خراسان گروه داعش از اگست ۲۰۲۱ به این طرف فعالیت‌های خود را در افغانستان متمرکز کرده است.

در این گزارش همچنان گفته شده بعد از شکستاندن دروازه زندان‌ها از طرف طالبان در سال ۲۰۲۱ داعش توانسته افراد زیادی را جلب کند.

در گزارش شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد رهبری طالبان، ساختار اقتصادی و حکومتی هم اشاره شده است.

در گزارش نوشته شده گروه‌های مختلف طالبان زیر رهبری، ملا هبت الله آخندزاده رهبر آنان به منفعت خود کار می‌کنند و گروه حقانی از همه‌شان گروه تاثیر گذار تر و موفق‌تر است.

آرشیف- قطار موترهای افراد مسلح حکومت سرپرست طالبان در شهر کابل
آرشیف- قطار موترهای افراد مسلح حکومت سرپرست طالبان در شهر کابل

در این گزارش ۲۷ صفحه‌ای شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد تقسیم قدرت میان طالبان نوشته شده، این گروه ۴۱ عضو خود که نام‌های شان در لیست تحریم‌های سازمان ملل متحد است را به کابینه و دیگر موقف‌های کلیدی و مدیریتی گماشته است اما به اساس این گزارش، این افراد به اساس شایستگی نه بلکه به اساس وفاداری به گروه طالبان به این موقف‌ها گماشته شدند.

شورای امنیت سازمان ملل متحد در حالی از فعالیت های القاعده و داعش در افغانستان ابراز نگرانی می‌کنند که امواج ناامنی و انفجارها شدت یافته.


بعضی از خبرگزاری‌های افغانستان هم از کشته شدن۲۱ طفل و زخمی شدن ۲۸ طفل دیگر در حادثات جداگانه در هفته گذشته خبر می‌دهند.

XS
SM
MD
LG