لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۱۲

نشریه ایرو ایشا رویو: وضعیت افغانستان نه واضیح است و نه اطمینان بخش


تصویر آرشیف: تعدادی از روزنامه های جهان
تصویر آرشیف: تعدادی از روزنامه های جهان

نشریه ایرو ایشا رویو

  • نشریه ایرو ایشا رویو نوشته است از سقوط نظام جمهوری توسط طالبان ماه ها گذشت ، اما وضیعت افغانستان نه واضح است و نه اطمینان بخش.


به باور نشریه٬ طالبان در مقایسه با حکومت قبلی هم در داخل کشور با افغانها و هم در خارج با جامعه جهانی رفتار متفاوت دارند .

ایرو ایشا رویو ادامه میدهد بازی کنان مختلف منطقوی بخاطر منافع خود ، آشکار و پنهان بسوی طالبان دست دراز کرده اند و به این ترتیب طالبان که یک زمان یک گروه به حساب میرفتند اکنون به یک نهاد قدرتمند شناخته شده سیاسی تبدیل شده اند.

نشریه می نویسد با به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان ، بازی کنان ، منافع و ستراتیژی تغییر کرده اند.

به باور نشریه بعد از بیرون شدن قوای امریکايی از افغانستان هریک کشور منطقه سعی دارد که این خالیگاه را به نفع خود پرُ کند.

به نظر ایرو ایشا رویو٬ چین بخاطر منافع اقتصادی خود به افغانستان دلچسپی نشان میدهد. هند در بودجه خود یک بخش را برای کمک به افغانستان اختصاص داده است .

ایرو ایشا رویو می افزاید هند که در ۲۰ سال گذشته در حدود سه میلیارد دالر در افغانستان سرمایه گذاری کرده بود، اگر روابط تاریخی خود را با افغانستان حفظ نکند، این سرمایه گذاری آن به خطر رو به رو می شود.

نشریهٔ ایسترن آی


نشریهٔ ایسترن آی در مورد رفتار طالبان با فعالان مدنی و آزادی بیان در داخل افغانستان مطلبی را نشر کرده است.

نشریه در آغاز مطلب خود به قضیه اجمل حقیقی یوتویبر بازداشت شده اشاره نموده مینویسد در رسانه های اجتماعی یک ویدیوی به نشر رسیده که در آن اجمل حقیقی توسط طالبان شکنجه میشود. اجمل حقیقی تقریبا یکماه قبل به اتهام توهین به اسلام توسط استخبارات حکومت طالبان بازداشت شد.

یک دوست یو تیوب وی بنام غلام سخی که گفته میشود تکلیف روانی دارد ، یک ویدیوی را نشر کرده ، که اجمل حقیقی بعدا برای نشر آن معذرت خواسته و گفته است که او مسلمان است و هیچگاه کاری را انجام نخواهد داد که خدا نکرده اسلام در آن توهین شود . اجمل حقیقی بعداز نشر این ویدیو ، اعتراف و معذرت خواهی به زندان فرستاده شد.

سازمان عفو بین الملل از طالبان خواسته اجمل حقیقی و همکاران وی را فورآ رها کنند.

XS
SM
MD
LG