لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۳۰

سازمان ملل خواستار ۱۷۲ ملیون دالر کمک فوری به افغانستان شده است


تصویر آرشیف : تعدادی از افغانها که کمک های غذایی سازمان ملل متحد را دریافت کرده اند.
تصویر آرشیف : تعدادی از افغانها که کمک های غذایی سازمان ملل متحد را دریافت کرده اند.

در حالی که سازمان های بین المللی هر ماه در مورد گسترش فقر و گرسنگی در افغانستان هوشدار می دهند، برنامه جهانی غذای سازمان ملل متحد در افغانستان گفته که به ۱۷۲ میلیون دالر کمک مالی فوری نیاز دارد.

برنامه جهانی غذا ( دبلیو ایف پی) گفته که این مبلغ برای ذخیرۀ یکصد و پنجاه هزار تُن مواد خوراکی پیش از زمستان امسال نیاز است تا برای نیازمندان در نقاط دور دست افغانستان رسانده شود.

وحید الله امانی سخنگوی برنامه غذایی سازمان ملل در افغانستان در این مورد به رادیو آزادی گفت:

" به ۱۷۲ میلیون دالر کمک های فوری بخاطری نیاز داریم که (دبلیو ایف پی) در نظر دارد پیش از رسیدن زمستان در افغانستان در نقاط دوردست که بیشتر با باریدن اولین برف سال راه های مواصلاتی شان مسدود میشود ۱۵۰ هزار تُن مواد خوراکی را ذخیره کرده و برای آنعده که در آن مناطق زندگی میکنند و در جریان زمستان با کمبود مواد خوراکی رو به رو می شوند، رسیدگی صورت گیرد."

به گفته برنامه جهانی غذا، آنها در حال حاضر به بیش از یک میلیارد دالر کمک مالی نیاز دارند اما ۱۷۲ میلیون دالر این مبلغ برای رفع نیاز های فوری غذایی است.

برنامه غذایی سازمان ملل افزوده که در سال ۲۰۲۱ رسانیدن کمک های بشردوستانه را به چهارده میلیون نفر در افغانستان هدف تعیین کرده بود اما٬ پس از تغییرات سیاسی در ماه اگست سال گذشته و برگشت طالبان به قدرت، نیاز مردم به این کمک ها افزایش یافته و این سازمان توانسته که به بیش از پانزده میلیون نفر رسیدگی کند.

با آنکه نهاد های مدد رسان بیشتر از رساندن کمک ها بشردوستانه به مردم نیازمند در افغانستان سخن می زنند اما شماری زیادی از مردم در تماس به رادیو آزادی چیزی دیگری می گویند.

در برخی موارد مردم شکایت دارند که کمک های سازمان ملل و سایر نهاد های خیریه به نیازمندان اصلی نمیرسد
در برخی موارد مردم شکایت دارند که کمک های سازمان ملل و سایر نهاد های خیریه به نیازمندان اصلی نمیرسد

یک شنونده رادیو آزادی از دایکندی چنین می گوید:

" موسسات خیریه که به دایکندی کمک می رسانند متاسفانه خیلی غیرنادلانه است، اولاً طالبان این همه کمک ها را به افراد و سربازان خود شان توزیع می کنند سپس به کسانی که حامی طالبان و همکار آنهاست شاید دوفیصد آن هم به مردم عادی نرسد در حالیکه فقر و گرسنگی به شدت دامنگیر مردم شده به عنوان نمونه خودم کارمند سابق دولت استم و یکسال میشود که بیکار استم."

سازمان ملل: برای ادامه توزیع کمک های درازمدت به مردم افغانستان٬ به یک ملیارد دالر نیاز است

اما برنامه غذایی جهان می گوید که آنها کمک های خود را از طریق کارمندان و نهاد های مرتبط با این نهاد٬ توزیع می کنند و از چگونگی روند کمک ها نظارت هم صورت میگیرد.

براساس گزارش (دبلیو ایف پی) ، در سال جاری میلادی، نزدیک به ۲۳ میلیون شهروند افغانستان با کمبود مواد غذایی رو به رو اند و این سازمان تا کنون توانسته به بیش از ۱۹ میلیون نفر در افغانستان کمک فراهم کند.

وحیدالله امانی سخنگوی دبلیو ایف پی در افغانستان می گوید که امریکا، بریتانیا، کانادا، اتحادیه اروپا و بانک توسعه آسیایی و سایر کشورها و سازمان ها، کمک های مالی شانرا به افغانستان ارائه می کنند.

سخنگویان طالبان به رادیو آزادی گفته اند که به منظور جمع آوری کمک های بشردوستانه برای نیازمندان، با بسیاری از کشورها به تماس اند.

XS
SM
MD
LG