لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۹ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۲۸

ملل متحد: از میان ۲۲۰ هزار هکتار زمین زراعتی در افغانستان بر ده در صد آن کوکنار کشت شده است


تصویر آرشیف: یکی از کشتزار های کوکنار در جنوب افغانستان
تصویر آرشیف: یکی از کشتزار های کوکنار در جنوب افغانستان

نماینده اداره انکشافی سازمان ملل متحد يا (UNDP) در افغانستان در مصاحبه با جریده شرق الاوسط، وضعیت کشت، تولید و استفاده از مواد مخدر را در این کشور نگران کننده گفته است.

عبدالله درداری گفته است، از میان دو صد و بست هزار هکتار زمین زراعتی در افغانستان، در سال جاری بر ده در صد آن کوکنار کشت شده است.

این مقام اداره انکشافی سازمان ملل متحد میگوید: "هنوز نیز هشتاد در صد تریاک جهان در افغانستان تولید میشود. از دو تا سه میلیارد دالر عاید سالانه آن در افغانستان می ماند، اما با تولید و قاچاق این تریاک به بازارهای جهانی، ارزش آن سالانه به دو صد میلیارد دالر می رسد."

اما وی در رابطه به منبع آمار ارایه شده در رابطه به اراضی تحت کشت کوکنار و عاید مالی بدست آمده از تریاک تولید شده چیزی نمیگوید.

حکومت طالبان گزارشها و اظهارات در رابطه به دوام کشت کوکنار در افغانستان را رد میکند.

مولوی حسیبالله احمدی رییس دفتر معین مبارزه با مواد مخدر وزارت داخله به رادیو آزادی گفت، در این اواخر تنها در دو ولسوالی به پیمانه کم کوکنار کشت شده بود که از سوی آنان تخریب شد.

" حال فصل کشت کوکنار نیست، حال ماه پنجم سال است و کشت کوکنار در اوایل سال صورت میگیرد. این گزارش نادرست است و ما آن را به گونه مطلق رد میکنیم. در دو ولسوالی دور دست به اندازه خیلی کم کوکنار کشت شده بود که از سوی معینیت مبارزه با مواد مخدر کشتزارهای آن تخریب شد."

ادامه کشت کوکنار در افغانستان منجر به ادامه تولید مواد مخدر گردیده است
ادامه کشت کوکنار در افغانستان منجر به ادامه تولید مواد مخدر گردیده است

گزارشهای سازمان ملل متحد می رساند که در سالهای اخیر در سه فصل سال در افغانستان کوکنار کشت میشود.

ادعای مقامهای سازمان ملل متحد در رابطه به دوام کشت کوکنار و رد این ادعا از سوی حکومت طالبان در حال است که در هفته های اخیر اداره مبارزه با مواد مخدر اتحادیه اروپا و سیگار گفته اند، آنان شواهدی را در دست ندارند که نشان دهد فرمان سه ماه پیش رهبر طالبان در رابطه به منع کشت کوکنار کارساز بوده و یا خیر.

حکومت طالبان گزارشها و اظهارات در رابطه به دوام کشت کوکنار در افغانستان را رد میکند.

حاجی نصیب که سالها در بخش کاهش تقاضا به مواد مخدر کار کرده به این باور است که مواد مخدر مشکل مشترک جامعه جهانی و افغانستان است و برای مبارزه با آن باید به گونه مشترک گام برداشته شود.

"مشکل مواد مخدر یک مشکل جهانی است و تنها مشکل افغانها نیست، و طوری هم نیست که مشکل خارجی است و مربوط افغانها نمیشود. من به این باور ام که مقام ها و حکومت فعلی باید متوجه باشند و طوری فکر نکنند که مشکل مواد مخدر متوجه افغانها نیست."

بیش از سه ماه از صدور فرمان منسوب به رهبر طالبان در رابطه به منع کشت کوکنار و سه هفته نیز از فصل تازه کشت کوکنار در افغانستان میگذرد، اما در این مدت هیچ نهاد مسوول داخلی و خارجی در رابطه به وضعیت کشت کوکنار در افغانستان گزارش ارایه نکرده است.

گزارش: مرسلین ارسلا

XS
SM
MD
LG