لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۲۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۰۴

در نبود کلینیک درمان معتادین در ولایت فراه٬ تعداد معتادین به مواد مخدر بیشتر شده است


تصویر آرشیف: شماری از معتادین مواد مخدر در ولایت فراه
تصویر آرشیف: شماری از معتادین مواد مخدر در ولایت فراه

شماری از کارمندان مرکز صدبستر درمان معتادان در فراه می‌گویند که فعالیت‌های این کلینیک به دلیل نبود بودجه متوقف شده است.

یکی از معتادین مواد مخدر که می‌خواهد اعتیاد را ترک کند اما به علت بسته شدن کلینیک ترک اعتیاد نمی تواند از دام اعتیاد رهایی یابد میگوید :

"اگر کلینیک باز شود برای تمام معتادین خوب است می‌روم به ترک مواد مخدر. "

عصمت الله ۳۶ ساله هشت سال پیش در ایران معتاد به مواد مخدر شد.

او به رادیو آزادی گفت که می‌خواهد از دام اعتیاد نجات یابد اما به دلیل بسته بودن کلینیک ترک اعتیاد فراه نمی تواند به استفاده مواد مخدر پایان دهد .

"اول از تابلیت های نشه آور بعد تریاک و دیگر دخانیات مرا به این مشکل مواجه ساخت، مواد مخدر که استفاده می کنم روی زنده‌گی من زیاد تاثیر منفی گذاشته است. اگر کلینیک باز باشد می‌روم برای تداوی ، من اعتبار ندارم پیش خانواده و حتی پیش یک طفل هم اعتبار ندارم . پول مواد که استفاده می‌کنم در بازار زباله ها را جمع می‌کنم. "

شماری دیگر ی از افراد معتاد به مواد مخدر نیز قصد دارند که اعتیاد را ترک کنند اما آنان نیز جایی برای درمان نمی‌یابند.

محمدکه چندین سال است در دام اعتیاد گیر مانده اند به رادیو آزادی گفت:

"کریستال و پودر استفاده می‌کنم تقریبآ 12 سال می‌شود که در ایران معتاد شدم ،کار و کسب نیست پول پیدا نمی‌شود و کلینیک های تداوی هم بسته است که ما را تداوی کنند. مریض هستیم باید دولت به غم ما باشد فعلأ هیچ کسی را تداوی نمی‌کند . پول که پیدا می‌کنم برای مردم آب می‌برم . و هیچ اعتبار هم ندارم باید کلینیک باز شود و خواست ما این این است که به مشکلات معتادین رسیده گی شود."

یکی از زنان معتاد در ولایت فراه
یکی از زنان معتاد در ولایت فراه


درهمین حال عبدالهادی یکی دیگر از معتادین میگوید که شخص معتاد هیچ اعتباری نزد مردم نمیداشته باشد:


"پنج سال می‌شود که در ایران معتاد شدم و فعلا در قریه یزدی زنده‌گی می‌کنم وقتی شروع کردم از سیگار شروع شد، شخصی که معتاد شود پیش هیچ کسی اعتبار ندارد این که کلینیک بسته است ما با خیلی مشکلات مواجه شدیم اگر باز شود ترک می‌کنم و کار هم نیست ، خواست ما از حکومت این است که کلینیک باز شود تا ترک کنم."

عبدالله احمدی فعال مدنی فراه به رادیو آزادی گفت که با بسته شدن کلینیک ۱۰۰ بستر ترک اعتیاد در این ولایت، بیم گسترش اعتیاد به مواد مخدر می‌رود.

"روز به روز معتادین در فراه زیادتر می‌شوند چون کلینیک دولتی که در فراه وجود داشت بر روی معتادین بسته شده و کسی را تداوی نمی‌کند و تحویل نمی‌گیرد حتی این را می‌گوید بودجه نداریم. این بسیار جای نگرانی و تأسف است که در یک ولایت که چندی قبل بنام درجه اول شناخته شد اما با این که نبود بودجه مالی به این ولایت نگران کننده است."

آقای احمدی می‌گوید اگر مرکز درمان معتادان بازگشایی نشود، از یک سو اعتیاد افزایش خواهد یافت و از سویی هم احتمال می‌رود جرم‌های جنایی و دزدی‌ها بیشتر شوند."

سه کارمند صحی در کلینیک ۱۰۰ بستر ترک اعتیاد فراه که به دلیل اجازه نداشتن مصاحبه با رسانه ها نخواستند نام‌ها و صداهایشان در گزارش استفاده شوند به رادیو آزادی پذیرفتند که از نزدیک به دو ماه به این سو فعالیت این کلینیک به علت نبود بودجه مالی و دارو متوقف شده است.

به گفتۀ آنان از ۳۳ کارمند صحی این کلینیک ۲۴ نفر آن به طور خدمتی به شفاخانه ولایتی فراه فرستاده شده اند.

خواستم در این مورد نظر مسولان محلی طالبان در فراه را نیز بپرسیم اما سرپرست ریاست صحت عامه طالبان به تماس های رادیو آزادی پاسخ نداد.

اما تنها داکتر صلاح الدین احدی آمر شفاخانه ولایتی فراه در پیامی ارسالی به رادیو آزادی پذیرفت که کلینیک ۱۰۰ بستر ترک اعتیاد این ولایت به علت نبود بودجه نیمه فعال است و شماری از کارمندان صحی این کلینیک بدون معاش در شفاخاخه ولایتی فراه وظیفه اجرا می‌کنند .

حدود دو ماه پیش مولوی لعل محمد ذاکری مدیر زندان طالبان در فراه به رادیو آزادی گفته بود که آنان صدها معتاد را در زندان این ولایت درمان کرده اند .

مرکز تداوی معتادین زن درولایت فراه تا هنوز هم فعال است و به درمان زنان معتاد ادامه داده است
مرکز تداوی معتادین زن درولایت فراه تا هنوز هم فعال است و به درمان زنان معتاد ادامه داده است

خواستم از او بپرسم که اکنو هم معتادان در زندان درمان می‌شوند اما مولوی ذاکری به تماس های مکرر ما پاسخ نداد .

اما یک منبع امنیتی که نخواست نامش افشا شود به رادیو آزادی گفت که فعلا روند تداوی معتادان تازه در این زندان به علت نبود بودجه مالی در زندان فراه متوقف شده و تنها بیش از ۱۰۰ معتاد از گذشته در این زندان زیر درمان اند.

به اساس گزارش‌های رادیو آزادی؛ ایالات متحده امریکا از ۲۰۰۳ تا سال ۲۰۲۰ میلادی بیش از (۹) میلیارد دالر را در بخش برنامه های مبارزه با مواد مخدر در افغانستان هزینه کرد.

بخش بزرگ این کمک ها صرف پروژه های بدیل کشت کوکنار و درمان معتادان مواد مخدر شد.

با قطع کمک‌های مالی و تخنیکی ایالات متحده امریکا با برنامه های تداوی معتادان در افغانستان، بیشتر نهادهای هماهنگ کننده خارجی فعالیت شان را در افغانستان پایان دادند.

با بیرون شدن این نهادها، از میان بیش از هشتاد مرکز تداوی معتادان در کشور، نزدیک به نصف آن مسدود شده و خدمات در مراکز فعال تداوی معتادان نیز به کمتر از نصف کاهش یافته است.

به اساس معلومات تخمینی مقام های صحی فراه در نظام مخلوع افغانستان ، در ولایت فراه بیش از ۵۰ هزار نفر معتاد به مواد مخدر اند.

قبل از سقوط نظام جمهوریت و بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان در فراه دو کلینیک مردانه و یک کلینیک زنانه فعالیت می‌کردند اما حال تنها کلینیک ترک اعتیاد زنانه فعال است .

XS
SM
MD
LG