لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۳۶

امریکا: طالبان تا اندازۀ زیادی زنان و دختران افغان را از زنده‌گی عام حذف کرده‌اند


آرشیف، واکنش شماری از طالبان مسلح به اعتراض شماری از زنان افغان
آرشیف، واکنش شماری از طالبان مسلح به اعتراض شماری از زنان افغان

امریکا می‌گوید، طالبان با حاکمیت دوبارۀ‌شان بر افغانستان دستآورد‌های چند دهه را وارونه کرده‌اند.

انتونی بلینکن وزیر خارجۀ امریکا ناوقت روز پنجشنبه هنگام گشایش "راهکار مشورتی امریکا-افغان" از چگونگی‌ کارکرد طالبان در بارۀ زنان و دیگر آزادی‌های افغانستان انتقاد کرد.

آقای بلینکن گفت که طالبان تا اندازۀ زیادی زنان و دختران را از زنده‌گی عام حذف کرده‌اند.

طالبان تا اندازۀ زیادی زنان و دختران را از زنده‌گی عام حذف کرده‌اند.

او با اشاره به گزارش‌های اخیر سازمان عفو بین‌الملل می‌گوید که طالبان تحرک آزادانه دختران و زنان را به گونۀ نظام‌مند محدود ساخته اند، نهادهای پشتیبانی قربانیان خشونت را از بین برده‌اند و سبب افزایش ازداوج‌های اجباری و زیر سن شده‌اند.

آقای بلینکن می‌افزاید: "از زمانی‌که طالبان یک سال پیش قدرت را به دست گرفتند، بخش زیادی از پیشرفت و آزادی‌هایی را وارونه کردند که در دهه‌های گذشته به دست آمده بودند. آنان جامعه مدنی و خبرنگاران را خاموش کرده‌اند. در ماه مارچ، آنان پخش رسانه‌های مستقل بین‌المللی مانند صدای امریکا و بی‌بی‌سی را در افغانستان ممنوع کردند. آنان همچنان به ترسانیدن و سانسور رسانه‌های افغانستان ادامه می‌دهند. آنان عملی کردن آزادانه دین را برای مسلمانان و غیر مسلمانان به‌طور یکسان خفه کردند."

انتونی بلینکن وزیر خارجه امریکا
انتونی بلینکن وزیر خارجه امریکا

سازمان عفو بین‌الملل در تازه‌ترین گزارش پژوهشی‌اش با عنوان "مرگ تدریجی، زنان و دختران افغان زیر حاکمیت طالبان" در پنجم ماه اسد نوشت که زنده‌گی زنان و دختران در زیر سلطۀ طالبان "ویران" شده‌است.

در این گزارش آمده بود که زنان و دختران افغان در دوران حاکمیت طالبان با سرکوب شدید، محرومیت از حقوق‌ و در معرض خشونت‌های خانواده‌گی و ازدواج‌های اجباری و زیر سن قرار دارند.

طالبان تا کنون در این باره چیزی نگفته‌اند، اما پیش از این گفته اند که حقوق تمامی بخش‌های جامعه را در چهارچوب آموزه‌های اسلامی تأمین کرده‌اند، آن‌چه که تعریف روشنی از آن به دست نداده اند.

انتونی بلینکن نرفتن تمام دختران را به مکتب یک ضایعۀ "وحشتناک" می‌نامد و از طالبان می‌خواهد که به وعده‌های شان با مردم افغانستان عمل کنند.

انتونی بلینکن نرفتن تمام دختران را به مکتب یک ضایعۀ "وحشتناک" می‌نامد

انتونی بلینکن می‌گوید: "تصمیم طالبان برای ممنوعیت آموزش دختران در مکتب‌های متوسطه، در حالی اتفاق افتاد که برخی از دختران در راهِ رفتن به مکتب بودند و برخی دیگر پشت میزهای خود نشسته بودند. این برعکس تعهداتی بود که آنان با مردم افغانستان و جهان کرده بودند. دختران افغانستان ۳۱۴ روز است که در خانه نشسته اند و برادران و پسران کاکاها/ماماها/خاله‌ها و عمه‌های‌شان در حال فراگیری آموزش اند. این یک ضایعۀ وحشتناک و وحشتناک است."

شماری از دانش‌آموزان دختر در افغانستان
شماری از دانش‌آموزان دختر در افغانستان

از سخنگویان طالبان پرسیدیم که اگر واکنشی تازه‌یی در بارۀ این گفته‌های وزیر خارجۀ امریکا داشته باشند، اما تا نشر این گزارش پاسخی ندادند.

رعایت کامل حقوق بشر به‌شمول حقوق زنان، کودکان و اقلیت‌های مذهبی و نیز تشکیل یک حکومت فراگیر و همه‌شمول از شرایط جامعۀ جهانی برای عادی‌سازی روابط‌شان با طالبان است، آن‌چه که تا کنون قناعت جهان را برآورده نکرده و طالبان هم پس از نزدیک به یک سال در قدرت از سوی هیچ کشوری به رسمیت شناخته نشده‌اند.

XS
SM
MD
LG