لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۳۷

نیویارک تایمز: طالبان رهبر شناخته شدهٔ القاعده را پناه داده بودند


روزنامه نیویارک تایمز
روزنامه نیویارک تایمز

بیشتر مطبوعات بسیاری از رسانه های جهان به کشته شدن ایمن الظواهری رهبر شبکه القاعده در افغانستان پرداخته اند.

روزنامهٔ نیویارک تایمز

  • روزنامه امریکایی نیویارک تایمز نوشته که کشته شدن رهبر ارشد القاعده درس های از ۲۰ سال حضور ایالات متحده امریکا در افغانستان را برملا می کند.


به نوشته روزنامه، کشته شدن ظواهری در قدم اول یاد آور آن است که تغییراتی اندکی به میان آمده، طالبان بار دیگر کنترول افغانستان را به عهده دارند.

در ادامه می خوانیم که طالبان رهبر شناخته شده القاعده را پناه داده بودند.

اما در مطلب آمده که درست مانند ۲۱ سال پیش از امروز، ظواهری به راحتی در خانه امن در افغانستان مستقر بود، آنقدر راحت بود که خانواده اش هم در آنجا زندگی می کرد و او برنامه های معمولش را زیر نور آفتاب انجام می داد.

الظواهری در یک خانه امن و به راحتی برنامه های کاری خود را در کابل انجام میداد

در ادامه می خوانیم که در قدم دوم این رویداد نشان داد که نظارت، طیاره های بی سرنشین و هدف قرار دادن از راه دور، به چه پیمانه ای ماهیت هدف گیری رهبری گروه تروریستی را تغییر داده است.

نیویارک تایمز نوشته که در ۲۰۰۱ طیاره های بی سرنشین امریکا بیشتر غیرمسلح بودند، اما ۲۱ سال بعد آنها مسلح شده اند و این طیاره ها هدف های را از بین برده اند که از سوی اداره استخبارات و اردوی امریکا اهداف با ارزش بالا یاد می شدند.

روزنامهٔ گاردین

  • روزنامه بریتانیایی گاردین نوشته که کشته شدن ایمن الظواهری رهبر شبکه القاعده، بزرگترین ضربه به این شبکه از زمان مرگ اسامه بن لادن است.


ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان وقوع حمله طیاره بی سرنشین از سوی امریکا را در کابل تایید کرده و آن را نقض آشکار خوانده است.

در ادامه می خوانیم که کشته شدن الظواهری پرسش هایی را در مورد رابطه بین القاعده و طالبان ایجاد می کند.

گاردین همچنین به گزارش ماه گذشته سازمان ملل متحد اشاره کرده که براساس آن القاعده با توانایی انجام حملات از راه دور در سال های آینده، مخفیگاه امن در افغانستان تحت کنترول طالبان دارد.

روزنامه تلگراف

  • روزنامه تلگراف بیشتر به زندگی و فعالیت های ایمن الظواهری رهبر شبکه القاعده پرداخته و نوشته است که شبکه القاعده تحت رهبری او از شهرت سابقش برخوردار نبود زیرا به گفته تحلیلگران، این شبکه در نبود اسامه بن لادن نتوانست حملات تروریستی بیشتر را در امریکا و اروپا انجام دهد.

در ادامه میخوانیم که الظواهری در سفری به عربستان سعودی در۱۹۸۶ با اسامه بن لادن رهبر پیشین القاعده ملاقات کرد و هنگامی که به شمال غرب پاکستان سفر کرد و زخمی های را که علیه اتحاد جماهیر شوروی سابق میجنگیدند تداوی کرد، به یک رادیکال مبدل شد.

او سپس با گروه جهاد اسلامی مصر پیوست و در اوایل دهه ۱۹۹۰ رهبر این گروه شد.

تلگرام نوشته پس از آنکه گروه جهاد اسلامی با شبکه تروریستی در حال رشد به رهبری بن لادن اذعام شد، موقف الظواهری در القاعده برجسته گردید.

XS
SM
MD
LG