لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۲۵

جو بایدن: هرگز اجازه نمی‌دهیم افغانستان به پناه‌گاه امن هراس افگنان مبدل شود


جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده امریکا
جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده امریکا

جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده امریکا نیمه‌های شب گذشته به وقت افغانستان در یک بیانیۀ تلویزیونی خبر کشته شدن ایمن‌الظواهری، رهبر شبکۀ القاعده را اعلام کرد.

این سخنرانی هشت دقیقه‌یی بایدن روی سه بخش متمرکز بود: چگونگی کشته شدن رهبر شبکۀ القاعده، مبارزه با هراس افگنی و بیرون شدن نیروهای امریکایی از افغانستان.

آقای بایدن افزود که پس از کشته شدن اسامه بن لادن در سال ۲۰۱۱، ایمن‌الظواهری در خفا شاخه‌های القاعده را در سراسر جهان هماهنگ کرد و اولویت‌هایی را برای ارائۀ راهنمایی‌های در حملات علیۀ اهداف امریکا تعیین کرد.

رئیس جمهور امریکا گفت که بخش اطلاعاتی امریکا پس از جستجوی الظواهری در دوران ریاست‌جمهوری بوش، اوباما و ترامپ، او را در اوایل سال جاری شناسایی کرد و او به شهر کابل نقل مکان کرده بود تا دوباره به اعضای نزدیک خانواده‌اش بپیوندد.

آقای بایدن می‌گوید که حملۀ طیاره بدون سرنشین امریکا دقیق برنامه‌ریزی شده بود و در آن به اعضای خانوادۀ الظواهری و غیرنظامیان هیچ آسیبی نرسیده است: "شما می دانید، الظواهری رهبر بن لادن بود. او در تمام مدت با او بود. او مرد شماره دو و معاون او در زمان حملۀ تروریستی ۱۱ سپتمبر بود. او عمیقاً در برنامه ریزی ۱۱ سپتامبر، یکی از مسئول‌ترین حملاتی که ۲۹۷۷ نفر را در خاک امریکا به قتل رساند، دست داشت."

آقای بایدن گفت که الظواهری برای دهه‌ها مغز متفکر حمله‌های القاعده علیۀ امریکایی‌ها بود.

بایدن: ظواهری برای پیوستن به خانواده اش به کابل رفته بود
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:03 0:00

رئیس جمهور امریکا در این بیانیه‌اش به چندین حملۀ القاعده از جمله حملات یازدهم سپتمبر ۲۰۰۱ که در آن ۲۹۷۷ تن کشته شدند، اشاره کرد.

حملۀ بمباران ناو "یو اس اس کول" امریکا در سال ۲۰۰۰ که منجر به کشته شدن ۱۷ دریانورد امریکایی و زخمی شدن ده‌ها تن دیگر شد و بمبگذاری‌ها در سفارت امریکا در کنیا و تانزانیا که منجر به کشته شدن ۲۲۴ تن و زخمی شدن بیش از ۴۵۰۰ تن دیگر شد، از دیگر حملاتی اند که رئیس جمهور بایدن به آن‌ها اشاره کرد و گفت که ایمن الظواهری به عنوان مغز متفکر و سازمانده این حمله‌ها عمل کرده است.

رئیس جمهور امریکا اما در این بیانیۀ هشت دقیقه‌اش هیچ اشاره‌یی به طالبان نکرد.

طالبان در اعلامیۀ که دوشنبه شب نشر کردند حملۀ صبح یک‌شنبۀ (نهم اسد) طیاره بدون سرنشین امریکا در منطقۀ شیرپور شهر کابل را نکوش کرده است.

جو بایدن تأکید کرد با کشته شدن رهبر القاعده عدالت برقرار شده است.

منطقه شیرپور شهر کابل جایی که رهبر شبکه القاعده هدف حمله طیاره بی پیلوت امریکا قرار گرفت و کشته شد
منطقه شیرپور شهر کابل جایی که رهبر شبکه القاعده هدف حمله طیاره بی پیلوت امریکا قرار گرفت و کشته شد

او گفت هرگز اجازه نخواهد داد که افغانستان به پناه‌گاه امن هراس افگنان مبدل شود: "ایالات متحده همچنان به نشان دادن عزم و توانایی خود برای دفاع از مردم آمریکا در برابر کسانی که به دنبال آسیب رسانیدن به ما هستند، ادامه می‌دهد. می‌دانید، ما امشب دوباره به صراحت می‌گوییم که مهم نیست چقدر طول بکشد، مهم نیست کجا پنهان شوید، اگر تهدیدی برای مردم ما باشید، ایالات متحده شما را پیدا خواهد کرد و شما را بیرون خواهد برد."

او افزود که حدود یک سال پیش به ماموریت نظامی امریکا در افغانستان پایان داد و به تعهدش که گفته بود به اجرای عملیات مبارزه با هراس افگنی موثر در افغانستان و فراتر از آن ادامه خواهیم داد، عمل کرد: "وقتی تقریباً یک سال پیش ماموریت نظامی خود را در افغانستان به پایان رساندم، تصمیم گرفتم که پس از ۲۰ سال جنگ، ایالات متحده دیگر به هزاران سرباز در روی زمین در افغانستان برای محافظت از امریکا در برابر هراس افگنان که به دنبال آسیب رساندن به ما هستند، نیاز نداشته باشد."

آقای بایدن هم‌چنان تأکید کرد که کشورش به مبارزه با هراس افگنی ادامه خواهد داد. او گفت که دولتش به نظارت دقیق و رسیدگی به تهدیدات القاعده، صرف نظر از این‌که از کجا سرچشمه می‌گیرد، ادامه خواهد داد.

XS
SM
MD
LG