لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۱۸

ادامه واکنش‌ها به قتل الظواهری؛ اوباما: طراح دیگر حملات تروریستی ۱۱ سپتمبر به عدالت کشانده شد


بارک اوباما رئیس جمهور سابق امریکا
بارک اوباما رئیس جمهور سابق امریکا

در ادامۀ واکنش‌ها به اعلام خبر کشته شدن ایمن الظواهری، رهبر شبکه القاعده در کابل، پایتخت افغانستان، بارک اوباما رئیس جمهور پیشین ایالات متحده گفته است که بیش از بیست سال پس از حملات یازدهم سپتمبر سال ۲۰۰۱ یک طراح اصلی این حملات تروریستی سرانجام به عدالت کشانده شد.

آقای اوباما در توییتر خود نوشته است، این تحول بیانگر آنست که بدون جنگ هم امکان از بین بردن تروریسیم در افغانستان وجود دارد.

آقای اوباما ابراز امیدواری کرده است که کشته شدن الظواهری از میزان درد و رنج خانواده‌های قربانیان حملات یازدهم سپتمبر بکاهد.

انتونی بلینکن وزیر خارجه امریکا
انتونی بلینکن وزیر خارجه امریکا

انتونی بلینکن، وزیر خارجۀ ایالات متحده گفته است که رئیس جمهور جوبایدن به وعدۀ سال گذشتۀ خود عمل کرد.

آقای بلینکن در اعلامیه‌ای گفته است که آقای بایدن تعهد سپرده بود که پس از خروج امریکا از افغانستان، ایالات متحده به دفاع از خودش ادامه خواهد داد و در برابر تهدید‌های هراس افگنی از خاک افغانستان عمل خواهد کرد.

در اعلامیه آمده است که ایالات متحده با اجرای عملیاتی که ایمن الظواهری، رهبر القاعده به عدالت کشانده شد، به وعدۀ خود عمل کرد.

آقای بلینکن افزوده است که در صورت هرگونه تهدید در آینده، ایالات متحده به اقدام مشابه ادامه خواهد داد.

وزیر خارجۀ ایالات متحده افزوده است که طالبان با میزبانی رهبر القاعده و پناه دادن به او در کابل، توافق نامۀ دوحه را کاملاً نقض کرده اند.

او افزوده است که طالبان به گونۀ مکرر به جهان اطمینان داده بودند که اجازه نخواهند داد که تروریستان از قلمرو افغانستان برای تهدید امنیت کشور‌های دیگر کار گیرند.

رئیس جمهور بایدن دیشب گفت که رهبر القاعده در عملیات ادارۀ استخبارات مرکزی ایالات متحده، سی آی‌ای در سی و یکم ماه جولای در یک خانه در کابل، پایتخت افغانستان کشته شد، جایی که به گفتۀ آقای بایدن، ایمن الظواهری با خانواده‌اش پنهان بود.

دیوید پتریوس، رئیس پیشین سی آی‌ای امریکا
دیوید پتریوس، رئیس پیشین سی آی‌ای امریکا

دیوید پتریوس، رئیس پیشین سی آی‌ای گفته است این که ظواهری در کابل بود، نشان می دهد که طالبان پس از پناه دادن به اسامه بن لادن، رهبر پیشین القاعده در جریان حاکمیت‌شان در اواخر ۱۹۹۰ در افغانستان، درس نیاموختند.

آقای پتریوس به شبکۀ سی ان ان گفته است که حضور ظواهری در کابل ادامۀ روابط نزدیک میان القاعده و طالبان را نشان می‌دهد.

در ادامۀ واکنش ها، علی میثم نظری، سخنگوی جبهۀ مقاومت ملی افغانستان، گروه ضد طالبان مدعی شده است که در جریان یک سال گذشته آن‌ها به حکومت‌ها گفته اند که ایمن الظواهری و دیگر رهبران القاعده به افغانستان برگشته اند و تحت محافظت طالبان در قلب کابل به سر می‌برند.
او در توییتر خود نوشته است که هشدار‌های‌ شان مانند سال ۲۰۰۱ جدی گرفته نشد و یک سال را در بر گرفت که ایالات متحده عمل کند.

او ادعا کرده است که افغانستان امروز یک بار دیگر پناهگاه امن برای القاعده است.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان امروز سه شنبه با پخش اعلامیه‌ای به زبان انگلیسی تایید کرده است که یک خانه در منطقۀ شیرپورِ کابل در اول ماه آگست هدف حملۀ هوایی قرار گرفته است.

او افزوده است که تحقیقات ابتدایی اداره‌های امنیتی و استخباراتی طالبان نشان می دهد که این حمله توسط طیاره‌های بی‌سرنشین امریکایی اجرا شده است.

در اعلامیه این حمله نکوهش و نقض آشکار اصول بین المللی و توافق نامۀ دوحه خوانده شده است. در اعلامیه نامی از ایمن الظواهری برده نشده است.

ظواهری از مصر بود و اسامه بن لادن، موسس شبکۀ القاعده از عربستان سعودی. او در سال ۲۰۱۱ در منطقۀ ایبت آباد پاکستان کشته شد.

در ادامۀ واکنش ها، وزارت خارجۀ عربستان سعودی با پخش خبرنامه‌ای از اعلام خبر کشته شدن ظواهری استقبال کرده است.

در خبرنامه آمده است که ظواهری یکی از رهبران تروریستان در جهان بود و رهبری حمله‌های تروریستی را در ایالات متحده، عربستان سعودی و دیگر کشور‌ها به عهده داشت.

XS
SM
MD
LG