لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۳۱

هراس باشندگان کابل از بدتر شدن وضعیت پس از کشته شدن ایمن الظواهری


منطقه شیرپور شهر کابل جایی که رهبر شبکه القاعده هدف قرار گرفت و کشته شد.
منطقه شیرپور شهر کابل جایی که رهبر شبکه القاعده هدف قرار گرفت و کشته شد.

پس از کشته شدن ایمن الظواهری رهبر شبکۀ القاعده در پایتخت، شماری از باشندگان کابل می‌گویند که از بدتر شدن وضعیت هراس دارند.

آنان که در منطقه شیرپور و برخی مناطق دیگر کابل زندگی دارند، می‌گویند با این حمله وحشت زده شده اند و هر لحظه احساس می‌کنند که جنگ دیگری در افغانستان برنامه ریزی شده است.

اجمل: مردم بسیار ترس دارند، حالا همه به این فکر استند که باز هم کدام جنگ دیگر پلان نشده باشد

اجمل یکی از باشندگان منطقۀ شیرپور کابل است؛ جایی که ایمن‌الظواهری، رهبر شبکۀ القاعده هدف حملۀ طیاره بدون سرنشین امریکا هدف قرار گرفت.

او می‌گوید، پس از این حمله وحشت زده شده اند و همه باشندگان محل در ترس زندگی می‌کنند: "من خودم در منطقه شیرپور زندگی می‌کنم مردم بسیار ترس دارند، حالا همه به این فکر استند که باز هم کدام جنگ دیگر پلان نشده باشد شخصاً خودم می‌ترسم که باز جنگ شروع نشود و به مردم تلفات وارد نشود."

یکی از باشندگان پایتخت که می‌گوید هر روز به محلی نزدیک به محل حمله رفت و آمد دارد، به شرط حفظ هویتش به رادیو آزادی گفت، پس از این رویداد رفت و آمد مردم به محل حمله کمتر شده و هر از گاهی حضور افراد مسلح در نزدیکی محل رویداد به چشم می‌خورد.

زرافشان یکی دیگر از باشندگان کابل می‌گوید، پس از کشته شدن رهبر شبکۀ القاعده نگران است که ممکن دیگر سران گروه‌های هراس افگن نیز در کابل حضور داشته باشند: "امروز که گروه‌های دیگری در کشور ما حضور پر رنگ دارند ما نگران استیم که باز هم شاهد جنگ و درگیری‌ها در کشور نباشیم."

حسیب الله یکی از دکانداران شهر کابل به رادیوآزادی گفت موجودیت رهبر شبکه القاعده در کابل مردم را نسبت به امنیت و آینده‌شان ناامید کرده است.

او می‌گوید حمله طیاره بی‌سرنشین و کشته شدن رهبر شبکه القاعده در کابل حتی بر کار و بار و رفت و آمد مردم تاثیر گذاشته است: "از روزی‌که رهبر شبکۀ القاعده کشته شد، مردم سراسیمه شده اند، شهر رنگ دیگر به خود گرفته و کار و بار هم کاهش یافته، مانند هفتۀ گذشته مردم با اطمینان خرید نمی‌کنند و کار و بار کم شده است."


عبدالنافع تکور سخنگوی، وزارت داخلۀ حکومت طالبان بدون اشاره‌یی به این رویداد از تأمین امنیت سخن می‌زند: "امنیت مردم ما تأمین است و مردم مطمین باشند که نیروهای امنیتی ما به هیچ کسی اجازه نمی‌دهد که امنیت مردم ما را برهم بزنند."

این در حالیست که ایمن الظواهری، رهبری شبکۀ القاعده صبح روز یک‌شنبه توسط طیاره بی‌سرنشین امریکا در منطقۀ شیرپور شهر کابل هدف قرار گرفت و کشته شد.

خبرگزاری اسوشیتد پرس به نقل از یک مقام امریکایی نوشته، خانه‌یی که به روز یکشنبه هدف قرار گرفت منزل یکی از دوستان نزدیک سراج الدین حقانی بود.

حکومت طالبان بدون ارائۀ جزئیات تنها این حمله را محکوم کرده و آنرا خلاف اصول بین‌الملل خوانده است.

باشندگان پایتخت از حکومت طالبان می‎‌خواهند که با جا دادن چنین رهبران خطرناک گروه‌های هراس افگن مردم را به تباهی نکشانند.

XS
SM
MD
LG