لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۱۰

واشنگتن اگزامینر: طالبان با تسلط بر افغانستان حالا اسلحه بیشتر در اختیار دارند


تعدادی از افراد طالبان
تعدادی از افراد طالبان

روزنامه واشنگتن اگزامینر

  • روزنامه واشنگتن اگزامینر در شماره اخیر خود نوشته است که یک سال بعد از خروج از افغانستان امریکا هنوز هم در مورد بیرون کردن قوایش از افغانستان به سوالهای سربازان که برای جنگ فرستاده شده بودند، پاسخ نداده است.


روزنامه می نویسد بعد از دو دهه جنگ، با قربانی صدها نفر و مصرف میلیاردها دالر ، امریکا بطور نا مناسب افغانستان را ترک کرد و یک گروه دهشت افگن بر افغانستان حاکم شد و این بار طالبان نسبت به قبل از سال ۲۰۰۱ اسلحه بیشتر در اختیار دارند.

کانگرس وظیفه گرفته است تا گزارش کامل خود را در مورد خروج شتابزدهٔ امریکا از افغانستان تا سال ۲۰۲۵ تکمیل کند

اما با وصف آن کمیسیون جنگ افغانستان که از سوی کانگرس ماموریت گرفته است یافته های ابتدائی خودرا در این مورد تا سال ۲۰۲۳ و راپور نهائی خودرا تا سال ۲۰۲۵ نشر نخواهد کرد و آن هم معلوم نیست که این کمیسیون تا چه حد معلومات را افاش خواهد کرد.

به نوشته روز نامه چهار سال بعد از نشر این راپور ادارات استخباراتی معلومات سری را در مورد آن قسما واضح خواهند ساخت.

به نوشته واشنگتن اگزامینر نظامیان امریکائی که در افغانستان جنگیده اند، مستحق گرفتن این پاسخ هستند و حکومت امریکا باید به آنها بگوید که در افغانستان چه واقع شد.

روزنامه نیشنل انتریست

  • روزنامه نیشنل انتریست مطلبی را در مورد افغانستان به نشر رسانده تحت عنوان «آیا طالبان واقعاً خبر نداشتند که ایمن الظواهری در کابل بود؟»


روزنامه می نویسد رهبران طالبان در مورد ارتباط با شبکه القاعده آشکار ا چیزی نگفته اند. القاعده گروه است که طبق موافقتنامه قطر طالبان مکلف شدند که هر نوع ارتباط را با آن قطع کنند.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان روز پنجشنبه گفت که آنها در مورد ادعای حکومت امریکا در رابطه با کشته شدن رهبر القاعده ایمن الظواهری تحقیقات می کنند و رهبران طالبان از حضور ظواهری در کابل خبر نداشتند.

روزنامه در این بخش به سخنان رئیس جمهور امریکا جو بایدن و وزیر خارجه این کشور انتونی بیلینکن اشاره کرده است که گفته اند حضور ظواهری در افغانستان یک تخطی واضح از موافقتنامه صلح سال ۲۰۲۱ دوحه می باشد.

اما عضو دفترسیاسی طالبان در قطر سهیل شاهین گفته است که طالبان به تعهدات موافقتنامه دوحه پابند هستند.

XS
SM
MD
LG