لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۳۱

امیرخان متقی: هیچ افغان به دلایل سیاسی کشور را ترک نکرده است؛ مهاجرین: این اظهارات درست نیست


امیر خان متقی سرپرست وزارت خارجه طالبان
امیر خان متقی سرپرست وزارت خارجه طالبان

بسیاری از افغانها به ویژه کسانی که در جریان یک سال گذشته به دلیل مشکلات امنیتی و تهدید ها از افغانستان بیرون شده اند٬ اظهارات تازهٔ وزارت خارجه حکومت طالبان را نادرست می دانند.


به تازه گی ملا امیر خان متقی سرپرست وزارت خارجه حکومت طالبان در دیدار با خانم اوگوچی دانیلز معاون سازمان بین المللی مهاجرت ( آی او ام ) در کابل گفته است که با استقرار نظام طالبان در افغانستان هیچ فرد افغان به دلایل سیاسی کشور را ترک نکرده است.


وی در این دیدار گفته است: « جای خوشحالی است که به دلیل مخالفت با حکومت هیچ کسی مجبور به کوچ اجباری نیز نگردیده است٬ زیرا امنیت کامل در کشور تامین است».


پس از استقرار حکومت طالبان در ماه اگست سال گذشته میلادی٬ دهها هزار افغان به شمول صد ها تن از افرادی که از نگاه سیاسی با طالبان در مخالفت قرار داشتند به دلیل تهدیدات امنیتی و خطر بازداشت از سوی طالبان٬ کشور را ترک کردند.

صد ها افغان در عملیات تخلیه به دلایل امنیتی و سیاسی افغانستان را ترک کردند
صد ها افغان در عملیات تخلیه به دلایل امنیتی و سیاسی افغانستان را ترک کردند

احمد شاه نوری یکی از انجنیران شبکه مخابراتی افغانستان بود که تازه با خانواده اش به کانادا مهاجر شده است٬ میگوید که به دلیل تهدید های امنیتی و نبود زمینه درس به دخترش٬ مجبور گردید افغانستان را ترک کند:


« در افغانستان امنیت تامین نبود٬ دموکراسی نیست و طالبان صرف مفکوره های خود را بر مردم تحمیل می کنند٬ مکاتب دختران را مسدود کرده اند و زمینه کار نیز وجود ندارد٬ بنا مجبور شدیم افغانستان را ترک کنیم و با مشکلات فروان به کانادا بیاییم» .


وزیر خارجه حکومت طالبان درعین حال به هیئت سازمان بین المللی مهاجرت گفته است که نهاد های امداد رسان در افغانستان در فضای مصئون به فعالیت های خود ادامه داده اند و در جریان یک سال گذشته به هیچ نهاد امداد رسان و افراد آن در افغانستان آسیبی نرسیده است.

احمد شاه نوری: من به دلیل مشکلات امنیتی٬ و تهدید های که وجود داشت و برای آینده دخترم که درس خوانده بتواند کشور را ترک کردم

این در حالی است که هفته گذشته موسسه بین المللی پاملرنه با انتشار گزارشی در مورد فعالیت های خود در افغانستان گفته است که این کشور پس از سودان٬ خونین ترین محل برای امداد گزان بین المللی است»
ملیسا کورنت مشاور بین المللی موسسه پاملرنه در گزارش گفت:


« هشت تن از کارمندان امداد رسان ما که سرگرم تطبیق برنامه واکسین بودند به تاریخ ۲۴ فبروری امسال کشته شدند. »

سازمان ملل متحد و برخی از نهاد های بین المللی در جریان ماه های گذشته با انتشار گزارش های وضعیت حقوق بشری در افغانستان را که ناشی از عملکرد حکومت طالبان خوانده شده است٬ متاثر کننده خوانده و از تهدید٬ کشته شدن و بازداشت شماری از مامورین پیشین دولت افغانستان به ویژه نظامیانی که کشور را ترک نکرده بودند٬ یاد آوری کرده است.


در عین حال دهها هزار افغان که پس از تسلط طالبان کشور را ترک کرده اند٬ اراده یی برای بازگشت به این کشور نشان نداده اند.

XS
SM
MD
LG