لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۳۲

سازمان بین المللی پاملرنه افغانستان را دومین کشور خونین برای امداد رسانان توصیف کرد


تصویر آرشیف: امداد رسانان کمک های بشری را بخشی از مناطق شرقی افغانستان منتقل می کنند
تصویر آرشیف: امداد رسانان کمک های بشری را بخشی از مناطق شرقی افغانستان منتقل می کنند

سازمان بین‌المللی پاملرنه (CARE International) در گزارش تازهٔ خود گفته که افغانستان پس از سودان یک کشور خونین برای امدادگران کمک‌های بشری است که تنها در سال روان ۸ امداد رسان در آن کشته شده اند.

در گزارش گفته شده که این ۸ تن در بخش تطبیق واکسین پولیو کار می‌کردند و در ۲۴ فبروری سال روان در افغانستان کشته شدند.

به اساس گفته‌های ملیسا کورنت، مشاور حقوقی سازمان بین‌المللی پاملرنه، در این گزارش گفته شده که این ۸ تن در کشوری که با بحران بشری روبه‌رو است کار مهمی را انجام می‌دادند و کشته شدن‌شان ضایعۀ بزرگ است.

در این گزارش همچنان آمده، در افغانستان به دلیل اقتصاد در حال رشد و واقعات طبیعی، ۱۹ میلیون از افراد این کشور با گرسنگی و مشکلات سخت اقتصادی روبه‌رو هستند.

افغانستان در حالی از طرف سازمان پاملرنه دومین کشور خونین برای امدادگران بشری خوانده می‌شود که در سال‌های گذشته هم این کارکنان با تهدید‌های زیاد مواجه بودند.

در جریان یک سال گذشته صف افراد فقیر به خصوص زنان و کودکان در افغانستان افزایش یافته وآنان بیشتر به کمک های بشری متکی شده اند.
در جریان یک سال گذشته صف افراد فقیر به خصوص زنان و کودکان در افغانستان افزایش یافته وآنان بیشتر به کمک های بشری متکی شده اند.

جانداد جهانی، استاد پوهنتون پکتیا که خودش هم در بخش رسانیدن کمک‌های بشری کار کرده است، می‌گوید، حکومت طالبان نتوانسته است که به تنهایی فاجعۀ اقتصادی و بشری فعلی را مهار کند.

به گفتهٔ وی، برای کارکنان بخش کمک‌های بشری/ امدادگران بشردوستانه باید امنیت و فرصت مهیا شود تا به افراد نیازمند در مناطق دور دست کمک‌رسانی کنند.

پاملرنه: هشت تن از امداد رسانان که در بخش تطبیق واکسین پولیو در افغانستان کار میکردند در ماه فبروری امسال کشته شدند

"امدادگران بشردوستانه در داخل جامعه کار می‌کنند، سروی می‌کنند، کمک‌ها را برنامه ریزی می‌کنند و تقسیم می‌کنند و تمام این‌ها فعالیت‌های است که به حضور مستقیم بنیاد‌های خیریه و بشری ضرورت دارد. در افغانستان این که ذهنیت عمومی در مورد خارجی‌ها خوب نیست، بعضی اوقات این مشکلات را به میان می‌آورد، این سبب می‌شود که اشخاص اصلی که به ساحه بروند، نمی‌روند و کمک به شکل خوب آن توضیح نمی‌شود."

آقای جهانی می گوید، حتی در وقت نزاع و جنگ هم برای امدادگران بشردوستانه چیزی گفته نشده، اما در افغانستان این امدادگران توسط طرف‌های درگیر ربوده می‌شوند، زندانی می‌شوند، مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند و کشته می‌شوند. به گفتۀ وی، این واقعات بسیار از امدادگران کمک‌های بشردوستانه را مجبور کرده تا به بسیاری از مناطق نروند.

انعام الله سمنگانی و قاری یوسف احمدی، معاونان سخنگویان حکومت طالبان در مورد گزارش تازۀ این اداره به رادیو آزادی چیزی نگفته، اما پیش از این از کشور‌ها و نهاد‌های کمک‌رسان خواسته بودند که در افغانستان با افراد فقیر کمک کنند.

گزارش سازمان پاملرنه در مورد تلفات امدادرسانان کمک‌های بشری در حالی نشر می‌شود که با حاکمت طالبان در افغانستان بحران اقتصادی و واقعات طبیعی اخیر مردم را نسبت به هر زمان دیگری به کمک‌های بشری بیشتر نیازمند کرده است.

XS
SM
MD
LG