لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۵۶

لانگ وار ژورنال: مقاومت در شمال افغانستان چالش عمده در برابر طالبان است


تصویر آرشیف: شماری از مقاومتگران در شمال افغانستان
تصویر آرشیف: شماری از مقاومتگران در شمال افغانستان

نشریهٔ لانگ وار ژورنال

  • نشریه امریکایی لانگ وار ژورنال به خروج یک سال پیش نیروهای امریکایی از افغانستان پرداخته و نوشته است که یک سال پس از خروج پر هرج و مرج امریکا از افغانستان مقاومت در برابر رژیم طالبان در شمال این کشور سازماندهی شده و به یک چالش عمده برای طالبان مبدل شده است.

نشریه نوشته، زمانی که نیروهای امریکایی در ۳۰ اگست ۲۰۲۱ افغانستان را ترک کردند، طالبان تلاش کردند که برای تسلط سرتاسری بر افغانستان، تمام مقاومت های باقی مانده را از بین ببرند و این گروه تا ششم سپتامبر تلاش کرد تا بقایای اردوی سابق و مقاومتگران از ولایت پنجشیر را یا به مخفی شدن وادار کند و یا هم آنها را وادار کند که از افغانستان به کشورهای دیگر بروند.

اما در ادامه می خوانیم که از اوایل بهار سال ۲۰۲۲، مقاومت سازمان یافته در برابر طالبان در پنج ولایت شمال افغانستان از جمله بدخشان، بغلان، کاپیسا، پنجشیر و تخار و یک ولایت شرقی ننگرهار شکل گرفت.

لانگ وار ژورنال نوشته که در حال حاضر جمع آوری اطلاعات دقیق در افغانستان زیر حاکمیت طالبان بسیار دشوار است زیرا به نوشته این نشریه تایید اطلاعات بدون حضور مطبوعات مستقل در مورد ادعا های طالبان و جبهه مقاومت دشوار شده است.
طالبان، مقاومت در برابر حکومت شان را ناچیز می خوانند و آن را چالش برانگیز نمی دانند، اما اقدامات این گروه چیزی دیگری را نشان می دهد.

طالبان، مقاومت در برابر حکومت شان را ناچیز می خوانند، اما اقدامات این گروه چیزی دیگری را نشان می دهد.

اما لانگ وار ژورنال وضعیت در هفت ولسوالی مورد مناقشه از جمله چهار ولسوالی در پنجشیر، دو ولسوالی در بادغیس و یک ولسوالی در تخار را به بررسی گرفته و همچنین نوشته که هفده ولسوالی فعال در نبرد های چریکی را هم از جمله پنج در تخار، چهار در بغلان، سه ولسوالی در پنجشیر، دو ولسوالی در بدخشان، دو در کاپیسا و یکی هم در ننگرهار را ارزیابی کرده است.

در ادامه می خوانیم که سخنگویان و رهبران کلیدی طالبان، مقاومت در برابر حکومت شان را ناچیز می خوانند و آن را چالش برانگیز نمی دانند، اما اقدامات این گروه چیزی دیگری را نشان می دهد.

طالبان در تلاش برای سرکوب کردن شورش، شماری زیادی نیروهای کمکی را به پنجشیر و بغلان فرستاده اند و اخیراً ملا عبدالقیوم ذاکر معاون وزارت دفاع طالبان را به عنوان فرمانده نظامی ویژه در پنجشیر و ولسوالی اندراب بغلان گماشته اند.

روزنامه هیل

  • روزنامه هیل نوشته که پایان روند تخلیه در ۳۰ اگست ۲۰۲۱ آغاز ماه های چالش برانگیز برای آنعده از حامیان امریکا بود که در افغانستان زیر سلطه طالبان باقی ماندند.

روزنامه نوشته آنعده از کسانی که در تقریبا بیست سال گذشته با نیروهای بین المللی کار کرده بودند و در روند تخلیه نتوانستند که از افغانستان بیرون شوند اکنون بزرگترین چالش آنها پنهان کردن هویت شان از طالبان بوده.

هیل در مورد عمران نوشته که به عنوان یکی از نیروهای ویژه ایفای وظیفه می کرد، او روز ها به امید اینکه بتواند داخل میدان هوایی کابل شود، در بیرون دروازه میدان منتظر ماند.

عمران به هیل گفته پس از آن که سال ها در برابر طالبان جنگید، حالا به یکبارگی بدون سلاح در لباس غیرنظامی در برابر آنها قرار گرفته است و هراس دارد که از سوی طالبان شناسایی شود.

پس از آنکه طالبان در ۱۵ اگست سال گذشته میلادی دوباره کنترول کابل پایتخت افغانستان را به دست گرفتند، ده ها هزار افغان در روند تخلیه از کشورشان خارج شدند.


XS
SM
MD
LG