لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۴۱

اتهامات عدم پایبندی به توافقات دوحه؛ متقی: امریکا باید موافقتنامه دوحه را عملی کند


مراسم امضای توافقنامه دوحه که به تاریخ ۲۹ فبروری سال ۲۰۲۰ صورت گرفت
مراسم امضای توافقنامه دوحه که به تاریخ ۲۹ فبروری سال ۲۰۲۰ صورت گرفت

وزارت خارجۀ حکومت طالبان تاکید دارد که حریم هوایی افغانستان نباید نقض شود و گشت و گذار و نظارت هواپیماهای بدون سرنشین باید پایان یابد.

امیرخان متقی سرپرست این وزارت روز چهارشنبه در نشست گزارش‌دهی دست‌آوردهای یک سالۀ این وزارت تأکید کرد که امریکا باید به تعهداتش در توافقنامه دوحه عمل کند.

این در حالی است که طالبان به دلیل عدم پایبندی به توافقنامۀ دوحه با انتقادهای بین المللی به ویژه در رابطه با قطع روابط‌ با گروه‌های تروریستی و نقض حقوق زنان مواجه اند.

آقای متقی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه حکومت آنان پیش از این مدعی شده بود که هواپیماهای بدون سرنشین امریکایی از طریق پاکستان وارد حریم هوایی افغانستان می‌شوند، گفت: همانطوری که خاک افغانستان علیه هیچ کشوری استفاده نمی‌شود آنها نیز استفاده از خاک خود علیه افغانستان را متوقف کنند.

"ما با همه کشورها در تماس هستیم و به آنها گفته‌ایم و مدام می‌گوییم وقتی از خاک افغانستان علیه آنها استفاده نمی‌شود، از آنها هم می‌خواهیم که خاک آنها علیه ما استفاده نشود و در سفرها و مجالس خصوصی و از طریق رسانه‌ها این پیام را به آنها رسانده ایم."

امیرخان متقی
امیرخان متقی

امیرخان متقی از امریکا خواست که به جای اعمال فشار، با آنها تعامل سیاسی و اقتصادی داشته باشد.

مقتی: همانطوری که خاک افغانستان علیه هیچ کشوری استفاده نمی‌شود سایر کشور ها نیز استفاده از خاک خود علیه افغانستان را متوقف کنند.

وزارت خارجه حکومت طالبان ادعا می‌کند که روابط خود را با همه گروه‌های تروریستی قطع کرده اند، در حالی که در ۳۱ جولای، ایمن ظواهری، رهبر القاعده در یک حملۀ هواپیمای بدون سرنشین امریکا در کابل کشته شد.

پس از اعلام خبر کشته شدن ایمن ظواهری، مقامات امریکایی بارها تاکید کرده اند که این حادثه نگرانی از تهدیدات احتمالی تروریستی از افغانستان علیه امریکا و متحدانش را افزایش داده و مدت‌هاست که افغانستان را از فاصله دور زیر نظر دارد

پیش از این مولوی محمد یعقوب مجاهد، سرپرست وزارت دفاع حکومت طالبان گفته بود که هواپیماهای بدون سرنشین امریکا از طریق پاکستان وارد حریم هوایی افغانستان می‌شوند.

این درحالیست که از یک هفته به این سو برخی رسانه‌های محلی گزارش‌هایی از پرواز هواپیماهای بدون سرنشین در ولایات مختلف افغانستان به ویژه کابل، غزنی و کندهار منتشر کرده اند.

مقام‌های وزارت امور خارجۀ حکومت طالبان در پیوند به دست‌آوردهای یک سال گذشتۀ این وزارت گفته اند، در این مدت یک میلیارد افغانی از فعالیت‌های کنسولگری‌های خارج از کشور جمع آوری و به بودجۀ دولت سپرده شده است.

XS
SM
MD
LG