لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۵۴

امریکا: ۳،۵ میلیارد دالری که به سویس منتقل می‌شود به دست طالبان نخواهد رسید


شماری از طالبان حین تسلیمی پول در د افغانستان بانک (بانک مرکزی افغانستان)
شماری از طالبان حین تسلیمی پول در د افغانستان بانک (بانک مرکزی افغانستان)

وزارت خارجهٔ امریکا می‌گوید، ۳،۵ میلیارد دالری‌که تازه در مورد آن تصمیم گرفته شده، ‌به هیچ عنوان به دست طالبان نخواهد رسید، زیرا به‌گفتهٔ این وزارت طالبان بخش این راهکار مالی نیستند.

ند پرایس سخنگوی این وزارت در یک نشست خبری ۱۴ سپتمبر تأکید کرد، این پول هرچه زودتر از طریق «صندوق وجهی افغان» برای کمک با مردم افغانستان استفاده خواهد شد.

وزارت خارجهٔ امریکا می‌گوید، آن‌ها برای انتقال دارایی‌ها تلاش‌ها را با حکومت فدرال سویس آغاز کردند.

آقای پرایس می‌افزاید: "طالبان بخش این راهکار مالی نیستند و آزاد شدن این پول‌ها به سود افغان‌ها است، از این دارایی‌ به گونهٔ واضح حفاظت خواهد شد و از آن در برابر مصرف بی‌جا و سوء استفاده از آن بررسی خواهد شد."

سخنگوی وزارت امور خارجهٔ امریکا همچنان گفت که افزون بر آزاد سازی این دارایی‌ها، امریکا تلاش‌ها را با بانک جهانی و بانک انکشاف آسیایی برای فراهم کردن کمک‌های بشردوستانه یک میلیارد دالر به مردم افغانستان نیز آغاز کرده‌است.

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجهٔ امریکا
ند پرایس سخنگوی وزارت خارجهٔ امریکا

آقای پرایس می‌گوید: "در کنار نقش رهبری ما در آزاد سازی این دارایی‌، ایالات متحده به‌عنوان یک کشور کمک کنندهٔ بزرگ به کمک‎‌هایش با افغانان ادامه خواهد داد، این کمک‌ها در چند بخش ادامه خواهند داشت، افزون بر ۸۱۴ میلیون دالر کمک‌های بشری امریکا به افغانان، ما با بانک جهانی و بانک انکشاف آسیایی کار می‌کنیم، تا در زمینهٔ کمک‌های بشری و برآورده ساختن نیاز‌های نخستین افغانان یک میلیارد دالر را فراهم کنند."

هرچند این مقام امریکایی تاریخ دقیقی را در مورد انتقال دارایی منجد شدهٔ افغانستان مشخص نمی‌کند،‌ اما به‌گفتهٔ او، آن‌ها برای انتقال ۳،۵ میلیارد دالر از دارایی منجمد شدهٔ افغانستان با ادارهٔ امور خارجهٔ فدرال سویس (اف‌دی‌اف‌ای) کار می‌کنند و این اداره دارایی منجمد شدهٔ بانک مرکزی افغانستان زیر حاکمیت طالبان را از طریق بانک جهانی به افغانان باز می‌گرداند.

اما ادارهٔ امور خارجهٔ فدرال سویس در یک اعلامیه تأکید می‌کند که بانک مرکزی افغانستان نیز می‌تواند در دراز مدت از این پول استفاده کند، اما این زمانی ممکن است که بر این بانک نفوذ سیاسی نباشد.

در بخشی از این خبرنامه آمده است: "پیشنهاد بنیاد در دراز مدت این است که دارایی‌های مصرف ناشده می‌توانند به بانک مرکزی افغانستان منتقل شوند و این زمانی ممکن است که بانک مرکزی افغانستان با اعتماد و اطمینان ثابت بسازد که نفوذ سیاسی بر آن وجود ندارد و برای جلوگیری و از تمویل هراس‌افگنان و پول‌شویی کنترول مشخصی را ایجاد کند و یک راه‌کار ویژه نظارتی برای ارزیابی نیازهای خارجی داشته باشد."

د افغانستان بانک (بانک مرکزی افغانستان) تحت حاکمیت طالبان
د افغانستان بانک (بانک مرکزی افغانستان) تحت حاکمیت طالبان

ادارهٔ امور خارجهٔ فدرال سویس یک حساب را در بانک جهانی تصفیه‌یی (بی‌آی‌اس) به پیش می‌برد. «بی‌آی‌اس» یک سازمان جهانی تأسیس شده‌است که در سویس موقعیت دارد.

این سازمان به بانک‌های مرکزی،‌ مقام‌‎های پولی و نهاد‌های مالی جهانی در کنار خدمات بانکی خدمات مالی نیز ارائه می‌کند.

امریکا با گذشت بیش از یک سال، در حالی "صندوق وجهی افغان" را برای دارایی‌های بانک مرکزی افغانستان اعلام کرد که همین اکنون بنا بر منجمد شدن همین دارایی‌ها، افغانستان در بحران شدید اقتصادی قرار دارد و برای مدیریت این بحران هیچ پشتوانهٔ اقتصادی ندارد.

بانک مرکزی افغانستان روز چهارشنبه در یک اعلامیه گفته است، ذخایر ارزی ملکیت افغان‌ها است و آن‌ها می‌خواهند که محدودیت‌های وضع شده بر این دارایی‌ها برداشته شوند.

بانک مرکزی افغانستان که تحت حاکمیت طالبان قرار دارد گفته است، تخصیص این دارایی‌ها به بخش‌های نا مرتبط قابل پذیرش نیست و خواستار تجدید نظر در این مورد هستند.

مرتبط

XS
SM
MD
LG