لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۰۱

امریکا سه و نیم میلیارد از دارایی‌های منجمد شده افغانستان را به سوئیس انتقال می‌دهد


بیرق سوئیس
بیرق سوئیس

خبرگزاری‌های جهانی به نقل از مقام‌های امریکایی گزارش می‌دهند که از میان هفت میلیارد دالر پول منجمد شدۀ بانک مرکزی افغانستان، سه و نیم میلیارد دالر آن به یک صندوق در سوئیس منتقل می‌شود.

صندوق کمک برای افغانستان که از سوی یک بورد متشکل از چند عضو مدیریت می‌شود، پول را در بخش‌های خیلی حیاتی مصرف می‌کند.

در گزارش‌ها آمده که از این صندوق، پول واردات برق، قرضه‌های افغانستان به نهاد‌های بین‌المللی، کمک‌ها در بخش توسعه‌یی و چاپ بانکنوت‌های افغانی پرداخته خواهد شد.

وزارت خزانه‌داری امریکا امروز (۱۴ سپتمبر) در یک اعلامیه گفت، صندوق کمک برای افغانستان این سه و نیم میلیارد دالر را به خاطر ثبات بیشتر اقتصادی در افغانستان حفظ می‌کند و آنرا برای اهداف مشخص مصرف می‌کند.


مقام‌های امریکایی گفته اند که هیچ پول به بانک مرکزی افغانستان که تحت مدیریت طالبان است، منتقل نخواهد شد.

خبرگزاری رویترز به سندی دست یافته که در آن والی ادیمییو معاون وزارت خزانه‌داری امریکا گفته است، تا هنگامی که شرط‌های آنها پذیرفته نشود، ارسال پول به بانک مرکزی افغانستان قابل پذیرش نیست زیرا به عنوان منبع برای حمایت از مردم افغانستان، با خطر روبرو شده می‌تواند.

آرشیف - دافغانستان بانک تحت مدیریت طالبان
آرشیف - دافغانستان بانک تحت مدیریت طالبان

شرط امریکا همین است که دافغانستان بانک از مدیریت طالبان و مداخله‌های سیاسی بیرون شود و افراد تخصصی و کسانی که مخالف پولشویی اند، در رهبری بانک گماشته شوند.

در ادامه گزارش گفته شده که از پول در صندوق کمک برای افغانستان، بحران بشری تحت پوشش قرار نمی‌گیرد.

در حالی که زمستان در آستانه نزدیک شدن است، سازمان ملل متحد هشدار جدی داده که از حدود ۴۰ میلیون جمعیت افغانستان نزدیک به نیمی از آنها با گرسنگی شدید روبرو اند.

بیش از یک سال شد که با بازگشت دوباره طالبان به قدرت، ایالات متحده امریکا هفت میلیارد دالر دارایی‌های افغانستان را منجمد کرد.

سپس جو بایدن رئیس جمهور امریکا در فرمانی که در ماه فبروری امسال امضا کرد، دستور داد که نیمی از دارایی‌های منجمد شدۀ افغانستان به خانواده‌های قربانیان حملات یازدهم سپتمبر و نیم دیگر آن برای کمک‌های بشری به مردم افغانستان اختصاص داده شود.


در کنار امریکا حدود ۲ میلیارد دالر از دارایی‌های افغانستان در اروپا و بانک‌های امارات متحده عربی منجمد شده اند.

مقام‌های امریکایی می‌گویند، در بورد نظارت از پول، یک نماینده واشنگتن، یک نماینده حکومت سوئیس، انوار الحق احدی وزیر پیشین مالیه افغانستان و داکتر شاه محرابی که عضو شورای عالی بانک مرکزی افغانستان بود، شامل استند.

مرتبط

XS
SM
MD
LG