لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۲۵

مجلهٔ دیپلومات: چین و افغانستان دهلیز جدید اقتصادی را گشودند


تعدادی از روزنامه های معروف جهان
تعدادی از روزنامه های معروف جهان

مجلۀ دپیلومات

  • مجلۀ دپیلومات چاپ امریکا، با اشارۀ به آغاز یک دوره آزمایشی سه ماهه ریل های باری از چین به افغانستان می نویسد که محصولات چین از طریق قرقیزستان و ازبکستان به افغانستان انتقال یافته و صادرات کالاهای افغانستان نیز از همین مسیر به چین صورت خواهد گرفت.


به نوشته دیپلومات، این دهلیز جدید خط آهن به تاریخ ۱۳ سپتمبر، با حرکت اولین کانتینری که از شهر کاشغر ولایت سین کیانگ با لاری حمل شده بود، به شهر اوش در قرقیزستان رسید، و از آنجا با سایر کالاها توسط ریل از طریق ازبکستان به شهر حیرتان در ولایت بلخ در شمال افغانستان منتقل می شود.

مجلۀ دپیلومات می افزاید، توافقنامه ایجاد آزمایشی یک دهلیز جدید اقتصادی بین چین و افغانستان در ۱۱ سپتمبر، زمانی امضا شده که نمایندگان مقامات راه آهن ملی ازبکستان، افغانستان و قرقیزستان در شهر تاشکند با هم ملاقات کردند.

به نوشته دیپلومات، انتظار میرود که شرکت خصوصی لوژستیک بین المللی اتحادیۀ راه آهن ژجیانگ(Zhejiang) چین در هر دور ۳۵۰۰ تا۵۰۰۰ کانتینر کالای تجارتی را از چین به افغانستان حمل کند.

بر اساس این توافقنامه، مدت زمان لازم برای رسیدن محصولات چین به افغانستان از دو ماه به دو هفته کاهش خواهد یافت. به گفتۀ اداره راه آهن افغانستان تعرفه های گمرکی واردات و صادرات کالاهایی که از طریق ریل حمل می شوند، نیز به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.

مجلۀ دپیلومات می نویسد، ولی در اینجا سه آزمون اساسی در برابر این مسیر راه آهن پیشنهادی وجود دارد. اول اینکه در مورد سرمایه گذاری های چین در ازبکستان، قرقیزستان و افغانستان تردید هایی وجود دارد. دوم، هنوز هم سؤالات زیاد، پیرامون تأمین مالی این پروژه در صورت پیشرفت آن، بی پاسخ باقی مانده و در نهایت، تنش های امنیتی طولانی مدت، در امتداد سرحدات مشترک قرقیزستان و چین و همچنان در داخل افغانستان وجود دارد.

روزنامۀ واشنگتن تایمز

  • روزنامۀ واشنگتن تایمز به اعلام اخیر حکومت ایالات متحدۀ امریکا در مورد انتقال ۳.۵

میلیارد دالر دارایی منجمد شده ای بانک مرکزی افغانستان به حیث بخشی از "صندوق کمک به افغانستان" به بانک تسویه بین المللی در سویس، توجه کرده است.

واشنگتن تایمز می نویسد"صندوق کمک به افغانستان" پس از تسلط طالبان بر این کشور، به منظور جلوگیری از دسترسی « د افغانستان بانک»٬ تحت کنترل طالبان٬ به این پول، ایجاد شده. این صندوق افغان ها را کمک خواهد کرد، تا آزمون های اقتصادی در برابر افغانستان را کاهش دهند.

به نوشتۀ واشنگتن تایمز، ایالات متحدۀ امریکا از طریق این صندوق، همراه با سایر شرکای بین المللی خود در زمینۀ تسهیل استفاده از این دارایی برای بهبود زندگی افغان ها همکاری خواهد کرد.

وزارت امور خارجهٔ امریکا گفته، ۳،۵ میلیارد دالری که تازه در مورد انتقال آن به سوئیس تصمیم گرفته شده، به هیچ عنوان به دست طالبان نخواهد رسید، زیرا به گفتهٔ این وزارت، طالبان بخش از این ستراتیژی مالی نیستند.

پس از تسلط دوبارۀ طالبان بر افغانستان، دارایی هایی این کشور در بانک های خارجی منجمد شد، کمک های مالی بین المللی به این کشور به حالت تعلیق درآمده و بحران بشری در افغانستان افزایش یافته است.

XS
SM
MD
LG