لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۴۷

وزارت دفاع طالبان: در مورد ویدیو های تیرباران اسیران جنگی در پنجشیر تحقیق می‌کنیم


تصویر از پنجشیر: یکی از اسرای که ادعا شده است توسط طالبان تیرباران گردید
تصویر از پنجشیر: یکی از اسرای که ادعا شده است توسط طالبان تیرباران گردید

حکومت طالبان می گوید که در مورد ویدئوهایی تحقیقات را آغاز کرده که در آن ظاهراً تعدادی از جنگجویان طالبان در حال اعدام شماری از زندانیان، دیده می شوند.

وزارت دفاع حکومت طالبان می گوید، اگر ثابت شود که ویدیوهای تیرباران زندانیان جبهه مقاومت توسط جنگجویان طالبان در ولایت پنجشیر تازه است، کسانی که این افراد را کشته اند، بطور قطع به پنجۀ قانون سپرده خواهند شد.

از چند روز گذشته، ویدیوهایی در شبکه های اجتماعی دست به دست می شود که در آن ادعا شده که جنگجویان طالبان، ظاهراً شماری از اسرای مربوط جبهۀ مقاومت در ولایت پنجشیر را تیرباران، می کنند.

وزارت دفاع طالبان به روز شنبه در اعلامیه ای با اشاره به این ادعا گفت که این ویدیوها چه جدید، چه قدیمی و مربوط به ولایت پنجشیر باشد، یا خیر، در مورد آن بررسی و تحقیقات جدی ادامه دارد.

تعدادی از افراد جبههٔ مقاومت ملی افغانستان که در برابر طالبان می جنگند
تعدادی از افراد جبههٔ مقاومت ملی افغانستان که در برابر طالبان می جنگند

جبهه مقاومت ملی به رهبری احمد مسعود گروه مخالف طالبان ادعا کرده که جنگجویان طالبان، اخیراً اعضای این جبهه را اسیر و بدون محاکمه، کشته اند.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان به تاریخ ۲۲ سنبله در تویتر خود گفته بود که در ولسوالی های رخه، دره و افشار ولایت پنجشیر، عملیات گسترده ای بر ضد به گفته او "باغی های متمرد" انجام شده که در نتیجۀ ۴۰ تن، از جمله سه قوماندان آنها کشته شده اند و به شمول یک قوماندان، ۱۰۱ تن دیگر اسیر شده اند.

سازمان ملل متحد و سازمان عفو بین المللی از حکومت طالبان خواسته اند که درمورد تیرباران شدن اسیران جنگی در پنجشیر تحقیق کند

سازمان عفو بین الملل روز جمعه، خواستار تحقیقات جدی در مورد ادعای کشتار اسرای جنگی توسط جنگجویان طالبان در ولایت پنجشیر شده گفت که عاملان این رویداد باید توسط یک محکمه مستقل محاکمه شوند.

در نشست مخالفان طالبان به اشتراک احمد مسعود ٬ رهبر جبهه مقاومت ملی افغانستان که پنجشنبه در شهر ویانا پایتخت اتریش آغاز شد و تا روز شنبه ادامه داشت، نیز در مورد وضعیت بشری جاری در افغانستان به شدت ابراز نگرانی شده است.

در اعلامیه ای پایانی این نشست، از سازمان ملل متحد و سایر نهادهای حقوق بشری خواسته شده تا جنایات ضد بشری در افغانستان را مستند ساخته، در تحقق عدالت مساعدت کرده و در امر نظارت بر وضع تحریم ها بر طالبان، کمک کنند.

XS
SM
MD
LG