لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۸ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۱

متهم شدن طالبان به نقض حقوق بشر در گزارش جبهه مقاومت ملی؛ طالبان: گزارش نه تبلیغات است


آرشیف - افراد مسلح حکومت طالبان در ولایت پنجشیر
آرشیف - افراد مسلح حکومت طالبان در ولایت پنجشیر

جبههٔ ضد طالبان به نام مقاومت ملی به رهبری احمد مسعود حکومت طالبان را به نقض حقوق بشر متهم کرد.

در گزارش سالانهٔ این جبهه ادعا شده که طالبان طی یک سال گذشته نزدیک به ۳۴۹۰ تن را که شامل نظامیان پیشین، غیر نظامیان، فعالان سیاسی و مدنی و خبرنگاران می‌شدند در ولایت‌های مختلف افغانستان به ویژه پنجشیر، بغلان، تخار شکنجه و تیر باران کرده اند. ادعایی که طالبان همواره آنرا رد کرده اند.

جبهۀ مقاومت ملی در گزارشش ادعا کرده که طالبان از زمان حاکمیت‌شان تا اکنون ۱۷۰۰ تن را در ولایت‌های مختلف افغانستان به اتهام همکاری با جبههٔ مقاومت ملی، اشتراک در اعتراضات و انتقاد از حکومت آن‌ها زندانی و محکمهٔ صحرایی کرده‌اند.

یک شخص که به علت تهدیدات احتمالی نمی‌خواهد نامش در گزارش گرفته شود و خودش را باشندۀ ولایت پنجشیر معرفی می‌کند، می‌گوید که نزدیک به دو هفته پیش، از سوی نیروهای حکومت طالبان به جرم همکاری با جبههٔ مقاومت ملی لت‌وکوب و زندانی شده بود.

او گفت: "آمدند و دروازه را تک تک کردند، ما را کشیدند دست‌های ما را بسته کردند و ما را بردند در بندی خانه، در خود زندان شکنجه و لت و کوب نبود، اما تا زندان رساندن، یگانتا که دل شان خواست دیپ‌چک زدند، کیبل زدند، چوب زدند، لگد و مشت بیخی زیاد زدند، در داخل زندان توهین و تحقیر و تمسخر از اندازه زیاد بود، همه‌شان معلم، نمایندهٔ قوم، دهقان و راننده بود، حتی چوپان را آوردند و او چوپان بیچاره تا حال نزد طالبان زندانی است."

جبههٔ مقاومت ملی از آوارگی هزاران خانواده از سوی طالبان در ولایت‌های مختلف افغانستان از جمله پنجشیر، بغلان و تخار خبر داده و گفته که بیشتر این خانواده‌ها از سوی طالبان مجبور به کوچ اجباری شده اند.

ریچارد بینیت، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر افغانستان هم در آخر ماه می سال روان میلادی در صحبت با رسانه‌ها از نقض حقوق بشر، زندانی شدن، شکنجه، کشتار و آوارگی اجباری غیر نظامیان ابراز نگرانی کرده بود.

در بخشی از گزارش جبههٔ مقاومت ملی، طالبان به نقض حقوق زنان از جمله حق آموزش و کار آنها متهم شده اند.

حکومت طالبان همواره گفته است، به حقوق زنان در چارچوب اصول اسلامی و فرهنگ افغانی احترام دارد.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان ادعاهای مطرح شده در گزارش جبهۀ مقاومت ملی را تبلیغات و شایعه دانسته است.

آقای مجاهد به رادیو آزادی گفت: "چیز های که به نام گزارش نشر کردند، همه تبلیغات و خیالی است، چیزهای که اصلاً هیچ جای واقع نشده، ما گزارش گفته نمی‌توانیم، مجموعهٔ از تبلیغات و اتهام بستن و شایعات است که برای ما اهمیت ندارد، مردم افغانستان همه چیز را به چشم خود می‌بینند، کدام جبههٔ وجود ندارد که حضور فزیکی داشته باشد، این همه واهیات است که در کمپ‌های غرب نشستن و از آن‌جا ترتیب می‌دهند و به رسانه‌ها می‌فرستند."

جبهۀ مقاومت ملی افغانستان در گزارش سالانه‌اش حکومت طالبان را به رابطه داشتن با گروه‌های هراس‌افگن بین‌المللی از جمله القاعده متهم کرده است.

این در حالیست که جو بایدن، رئیس جمهور امریکا به تاریخ اول آگست سال روان اعلام کرد که ایمن‌الظواهری، رهبر شبکهٔ القاعده در حملۀ هوایی طیاره بدون سرنشین امریکا در کابل کشته شد.

بایدن: ظواهری برای پیوستن به خانواده اش به کابل رفته بود
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:03 0:00

جبهۀ مقاومت ملی افغانستان اندکی پس از تصرف کابل از سوی طالبان در پنجشیر اعلام موجودیت کرد و اکنون ادعا می‌کند که در چندین ولایت از جمله پنجشیر و بغلان با افراد طالبان درگیر است.

شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز در گزارشی در آغاز سال جاری میلادی گفته بود که با گرم شدن هوا درگیری میان طالبان و برخی گروه‌های دیگر از جمله جبهۀ مقاومت تشدید خواهد شد.

مرتبط

XS
SM
MD
LG