لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۱۹

دختران محصل از گرفتن عکس و ویدیو در داخل پوهنتون طبی کابل منع شدند


تصویر آرشیف: صحن پوهنتون کابل
تصویر آرشیف: صحن پوهنتون کابل

ریاست پوهنتون طبی (ابو علی سینا) در کابل زیر حاکمیت طالبان به ریاست های تمام پوهنزی‌های خود با ارسال مکتوبی دستور داده که دانشجویان دختر در محیط این پوهنتون عکس و فلم نگیرند.

در مکتوبی که از سوی برخی از استادان این پوهنتون با رادیو آزادی در میان گذاشته شده و در رسانه‌های اجتماعی هم دست به دست می شود٬ آمده است که "از ریاست‌های محترم پوهنزی‌ها احترامانه خواشمندیم که به محصلین اناث خود ابلاغ کنند که از گرفتن هر گونه عکس و ویدیو از محیط پوهنتون خود داری کنند زیرا این عمل در شریعت گناه بزرگ شمرده می شود."

یکی از استادان این پوهنتون که نمی‌خواهد به دلیل چالش‌های امنیتی نام و صدایش در گزارش نشر شود در پیامی به رادیو آزادی نوشت :" بلی این مکتوب از طرف ریاست پوهنتون به ما فرستاده شده".

یک تن از استادان بخش قابله گی این پوهنتون که نمی‌خواهد نامش در گزارش گرفته شود با تایید این موضوع گفت، وضع محدودیتهای روز افزون بر زنان و دختران امور زنده گی آنان را با چالش روبرو کرده است.

پیش از این طالبان صنوف درسی دختران محصل را با آویختن پرده از هم جدا کرده بودند
پیش از این طالبان صنوف درسی دختران محصل را با آویختن پرده از هم جدا کرده بودند

"این‌گونه قوانین است که هر روز سختگیری‌ها بیشتر می‌شود، آنان به حدی فشارها را زیاد کرده اند که بعضی استادان مجبور شوند وظیفه را ترک کنند و یک تعداد استادان که از کشور رفتند، آنان قصدا محدودیت ها و قیودات را بر زنان و کارمندان پیشین وضع می‌کنند که آنان وظایف خود را رها کنند و به‌جای آنان افراد خود را بگمارند، محدودیت ها به زنان و دختران بیخی زیاد شده".

صایمه خوگیانی: ازدیاد محدودیت‌ها بر زنان و دختران آنان را از آموزش دلسرد می سازد و سرانجام جامعه به‌جای پیشرفت عقب‌گرد خواهد داشت.

تلاش کردیم دیدگاه مسوولان پوهنتون طبی کابل را داشته باشیم اما موفق نشدیم. احمد تقی سخنگوی وزارت تحصیلات عالی حکومت طالبان هم به پرسش های ما پاسخ نگفت.

اما برخی از فعالان حقوق زنان بر این باورند که به جای بحث در مورد مسائل حاشیه‌ی که به گفته آنان در شرایط کنونی افغانستان نیازی به آن نیست، باید در مورد تحصیل دختران و دیگر مشکلات عمده افغانان بحث و به آن‌ها راه حل پیدا شود.

دختران محصل از وضع محدودیت های روز افزون در نهاد های تحصیلی افغانستان شکایت دارند
دختران محصل از وضع محدودیت های روز افزون در نهاد های تحصیلی افغانستان شکایت دارند

صایمه خوگیانی یک تن از اعضای ولسی پیشین و فعال حقوق زن به رادیو آزادی گفت:" اکنون در افغانستان مشکلات زیادی است، به آنان باید توجه شود، نه این‌گونه گپ بی معنی که عکس نگیرید و با این‌گونه نگویید، شاید محصلین دختر در کنار درس خود به عکس و ویدیو ضرورت داشته باشند".

خانم خوگیانی گفت که باید طالبان بفهمند که با ازدیاد محدودیت‌ها بر زنان و دختران آنان را از آموزش دلسرد می سازد و سرانجام جامعه به‌جای پیشرفت عقب‌گرد خواهد داشت.

پیش از این در مکتوبی در این پوهنتون نشستن استادان و دانشجویان مرد و زن در نشست های علمی مشترک منع شده بود.

همچنان چند روز پیش برخی از دختران دانشجو در پوهنتون تعلیم و تربیه کابل به رادیو آزادی گفتند که با شماری از دختران بخاطر نپوشیدن چادر سیاه از سوی مسوولان طالبان در این پوهنتون بد رفتاری شد بود.

XS
SM
MD
LG