لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۴۶

مخالفت افغان‌ها با اظهارات سرپرست وزارت معارف طالبان در مورد مکاتب دختران


شماری از افغان ها پس از اظهارات اخیر سرپرست وزارت معارف طالبان در مورد مکاتب دختران کمپاینی را به راه انداخته اند و گفته اند که آنها مخالف رفتن فرزندان و نواسه های شان به مکتب نیستند.
شماری از افغان ها پس از اظهارات اخیر سرپرست وزارت معارف طالبان در مورد مکاتب دختران کمپاینی را به راه انداخته اند و گفته اند که آنها مخالف رفتن فرزندان و نواسه های شان به مکتب نیستند.

شماری از مردم در برابر گفته‌های نوالله منیر سرپرست وزارت معارف حکومت طالبان در بارۀ این که (ریش سفیدان افغان حاضر نیستند، دختران بالاتر از ۱۶ سال‌ شان را به مکتب بفرستند) واکنش تند نشان داده اند.

شماری از این خانواده‌ها روز سه‌شنبه در صحبت با رادیوآزادی گفتند که آنان هیچ گاهی با این گفته‌ها موافق نیستند و برعکس می‌خواهند دختران‌شان به مکتب رفته و آیندۀ شان را بسازند.

وحدت الله خپلواک: یازده ماه انتظار شدم اما مکاتب باز نشد و من تصمیم گرفتم که از افغانستان به جاپان بیایم.

وحدت‌الله خپلواک استاد پوهنتون ننگرهار که اکنون در جاپان زندگی می‌کند، به رادیو آزادی گفت که به دلیل باز ماندن دخترش از مکتب مجبور شد کشور را ترک کند: "دختر من در صنف هفتم اول نمره بود که نظام جمهوریت سقوط کرد وقتی طالبان حاکم شدند و دروازهای مکاتب را بروی دختران بالاتر از صنف ششم بستند دخترم زیاد رنج می‌برد و ما هم از این وضعیت رنج می‌بردیم، یازده ماه انتظار شدم اما مکاتب باز نشد و من تصمیم گرفتم که از افغانستان به جاپان بیایم "

امین الله پدر یک خانواده پنج نفری است که سه دخترش هم اکنون از رفتن به مکتب باز مانده است: "من با حرف‌های سرپرست وزارت معارف طالبان موافق نیستم من سه دختر دارم که صنف هشتم، نهم و دوازدهم مکتب استند اما همه از تعلیم باز مانده اند ما صد درصد طرفدار باز شدن مکاتب دختران استیم تا آینده‌ شان بهتر شود."

این گفته‌های نورالله منیر سرپرست وزارت معارف طالبان واکنش‌های ملی و بین‌المللی را به همراه شده است، تاجایی که کارزاری در واکنش با این گفته‌ها و بسته ماندن مکتب‌ها به روی دختران بالاتر از صنف ششم از سوی کاربران شبکه‌های اجتماعی راه اندازی شده است.

در تصاویر پخش شده در شبکه‌های اجتماعی دیده می‌شود که شماری از مردان کهن سال، زنان و جوانان شعارهایی را به زبان‌های پشتو و دری بدست دارند، که در آن نوشته شده است "دختران حق دارند به مکتب و پوهنتون بروند" "تعلیم بر مردم و زن فرض است" و "من می‌خواهم فرزندان و نواسه‌های من مکتب بروند."


دیگر کاربران شبکه‌های اجتماعی نیز با الفاظ متفاوت، گفته‌های سرپرست وزارت معارف طالبان را رد کرده و آنرا به دور از حقیقت خوانده اند.

در این حال حامد کرزی رئیس جمهور پیشن افغانستان در صفحه توییترش از ملاقات با مارک پوتزل معاون دفتر هیئت معاونت سازمان ملل متحد (یوناما) در افغانستان خبر داده و افزوده است که در این گفتگو هر دو طرف روی باز شدن مکاتب دختران در افغانستان تاکید کرده اند.

نورالله منیر سرپرست وزارت معارف طالبان که روز یکشنبه در جمع مردم ارزگان سخنرانی می‌کرد در پاسخ به پرسش خبرنگار رادیو آزادی گفت: "اگر از بازار ارزگان بیرون شوید و از ریش سفیدان در دشت و دامن و روستا‌ها و قریه‌ها بپرسید، متوجه می‌شوید. اگر در مسجد بپرسید چند درصد از مردان ریش سفید و چند درصد از مردم حاضرند دختر ۱۶ ساله خود را به مکتب بفرستند، دیگر نیازی به سؤال از من نیست. در این راستا سعی داریم شرایطی ایجاد کنیم که مردم اعتراض نکنند و آموزش اصولی شروع شود."

پاسخ سرپرست وزارت معارف طالبان به بسته ماندن مکاتب دختران بالاتر از صنف ششم
please wait

No media source currently available

0:00 0:00:48 0:00


پیش از این، جامعه بین‌المللی به تکرار از حکومت طالبان خواسته تا زنان و دختران را از حق آموزش و کار محروم نکند.
اما حکومت طالبان می گوید که شرایط برای برگشت دختران به مکاتب مساعد نیست.

XS
SM
MD
LG