لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۵۴

امتحان ورود به پوهنتون ها در افغانستان اخذ می‌شود٬ آیا دختران شامل خواهند بود؟


تصویر آرشیف: جریان اخذ امتحان کانکور در کابل
تصویر آرشیف: جریان اخذ امتحان کانکور در کابل

وزارت تحصیلات عالی حکومت طالبان اعلام کرده است که آزمون کانکور در اواسط ماه میزان امسال در سراسر افغانستان گرفته خواهد شد، اما در مورد این که آيا دختران می‌توانند در این آزمون اشتراک کنند یا نی٬ چیزی نگفته است.

با این حال شماری از دختران دانش‌آموز فارغ صنف دوازده‌هم می‌گویند، می‌خواهند در این آزمون اشتراک کنند، اما نگران اند که برای شان از سوی حکومت طالبان اجازه داده نشود.

شیلا باشندهٔ ولایت کابل و فارغ صنف دوازدهٔ مکتب است.

شیلا می‌گوید، با وجود مشکلات اقتصادی او از یک سال به این سو آمادگی کانکور می‌خواند و دوست دارد تا با اشتراک در آزمون کانکو در طب معالجوی کامیاب شود، اما نگران است که این تنها در حد یک رویا باقی بماند.

« من اگر در امتحان راه پیدا کنم می‌خواهم طب معالجوی بخوانم، آرزوی من همین است که به عنوان یک دختر در افغانستان خدمت کنم و داکتر شوم، اما برعکس اگر در امتحان شامل شده نتوانم این تنها در حد یک آرزو می‌ماند و جبران ناپذیر است.»

در سالهای گذشته دختران و پسران با شور و شوق در امتحان کانکور حضور می یافتند. تصویر از جریان اخذ امتحان کانکور در ولایت غور
در سالهای گذشته دختران و پسران با شور و شوق در امتحان کانکور حضور می یافتند. تصویر از جریان اخذ امتحان کانکور در ولایت غور

در همین حال، برخی از این دانش‌آموزان می‌گویند، نمی‌توانند بر گفته‌ها و وعده‌های حکومت طالبان اعتماد کنند.

تعدادی از دختران : بیم از آن داریم که برای ما اجازه اشتراک در کانکور داده نشود و آرزو های ما برباد شود

طیبه که او نیز بدون سپری کردن امتحان و با تصمیم وزارت معارف حکومت طالبان از صنف دوازده فارغ شد به رادیو آزادی می‌گوید:

« از این می‌ترسیم مثل که بار قبل گفته بودند مکاتب باز میشه و همه مردم می‌توانند به مکتب بروند، اما به دختران ( یعنی دختران بالاتر از صنف ششم) رفتند به آن‌ها اجازه داده نشد که به صنف‌ها خود بروند، باز هم می‌ترسیم که در امتحان کانکور به دختران اجازه داده نشود، و تمام زحماتی را که در طول یک سال کشیدیم همه حیف شود»

دختران دانش‌آموز فارغ صنف دوازدهم در حالی از عدم اشتراک در کانکور ابراز نگرانی می‌کنند که احمد تقی سخنگوی وزارت تحصیلات عالی حکومت طالبان در یک نوار تصویری اعلام کرده که به تاریخ‌های ۱۳، ۱۴ و ۱۵ میزان در سراسر افغانستان آزمون کانکور اخذ خواهد شد، اما این که دختران اجازهٔ اشتراک در این آزمون را خواهند داشت چیزی نگفته است.

با این حال، برخی از دانش‌آموزان دیگر نگران این اند که اگر برای شان اجازه داده شود، آیا خواهند توانست در رشتهٔ دلخواه شان درس بخوانند؟

چند سال قبل حضور یک مادر با طفل شیرخوارش در صحنه اخذ آزمون ورود به پوهنتون خبرساز شده بود
چند سال قبل حضور یک مادر با طفل شیرخوارش در صحنه اخذ آزمون ورود به پوهنتون خبرساز شده بود

شبانه از دیگر دانش‌آموزان فارغ صنف دوازدهم مکتب به رادیو آزادی گفت:

« مشکلات ما انتخاب رشته هم است، ما نمی‌توانیم در رشتهٔ که دوست داریم کار کنیم، چون طالبان تنها برای دخترانی که معلم و یا داکتر هستند اجازهٔ کار را می‌دهند، دخترانی که می‌خواهند حقوق بخوانند، سیاست مدار شوند، در پارلمان کار کنند آن‌ها را اجازه نمی‌دهند و این تاثیرات منفی دارد، سوالاتی که ما همیشه از خود می‌پرسیم، بریم امتحان خود را بدهیم و کامیاب شویم، آیا ماره اجازه خواهند داد در رشتهٔ دلخواه خود کار کنیم؟»

خواستیم در مورد اشتراک دختران دانش‌آموز در آزمون کانکور دیدگاه حکومت طالبان را نیز داشته باشیم، اما احمد تقی سخنگوی این وزارت به پرسش‌های ما پاسخ نداد.

پیش از این وزارت تحصیلات عالی حکومت طالبان آزمون کانکور را که قرار بود در ماه سبله گرفته شود، به تاخیر انداخت.

طالبان پس از حاکمیت دوبارهٔ شان بر افغانستان مانند دور اول حاکمیت خود به دختران دانش‌آموز بالاتر از صنف ششم اجازه ندادند که به مکتب بروند و بارها گفته‌اند در این مورد منتظر دستور رهبر شان هستند.

این در حالی است که ریچارد بنیت گزارشگر ویژهٔ سازمان ملل متحد برای حقوق بشر در افغانستان در گزارش تازه‌اش از محروم شدن دختران از حق آموزش ابراز نگرانی کرده و گفته است نزدیک به ۸۵۰۰۰۰ هزار دختر در سراسر افغانستان محبور به ترک آموزش‌های شان شده‌اند.

افزون بر این در گزارش افزوده شده که با این شرایط فرصت‌های تحصیلات عالی برای دختران به شدت کاهش خواهد یافت و بدون حضور دختران در آموزش‌های متوسطه ادامۀ تحصیلات عال برای آنان بعید به نظر می‌رسد.

XS
SM
MD
LG