لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۴۸

وزیر خارجهٔ ایالات متحده: طالبان دستآورد های بیست سالهٔ زنان افغان را از بین برده اند


 انتونی بلینکن وزیر امور خارجه ایالات متحده امریکا
انتونی بلینکن وزیر امور خارجه ایالات متحده امریکا

انتونی بلینکن وزیر امور خارجه ایالات متحده امریکا می گوید که طالبان پس از تسلط دوباره بر افغانستان، دستاوردهای بیست سال گذشته زنان در آنکشور را از بین برده اند.

آقای بلنکن این مطلب را به روز سه شنبه در نیویارک در نشست تحت نام " اتحاد برای مقاومت اقتصادی زنان افغانستان" ابراز کرد و افزود که محدودیت های طالبان بر زنان و دختران به ضرر نیمی از افغانستان است و به نفع دولت طالبان هم نیست:

" طالبان پس از به دست آوردن قدرت، حقوق زنان را در افغانستان به شدت محدود کرده اند، همه دستاورهای آنها را که خود زنان با حمایت جامعه جهانی به دست آورده بودند به عقب راندند، طالبان محدودیت های بالای رفت و آمد زنان وضع کرده اند، به دختران اجازه آموزش بیش از صنف ششم را نداده اند، زنان از کار منع شده اند، بسیاری زنان که تجارت داشتند، مکاتب را اداره می کردند و یا در دولت کار می کردند سال گذشته برای حفظ جان خود مجبور به ترک افغانستان شدند، آنها برای ایجاد یک زندگی جدید در بسیاری از کشورها با چالش های فوق العاده رو به رو اند."

وزیر خارجه امریکا همچنین گفت که ابتکار جدید آنها برای حمایت از زنان و دختران افغان در زمینه های مختلف حمایتی متمرکز است.

از سیزده ماه به این طالبان دروازه های مکاتب ثانوی و لیسه دختران را مسدود کرده اند
از سیزده ماه به این طالبان دروازه های مکاتب ثانوی و لیسه دختران را مسدود کرده اند

حدود سیزده ماه پیش، پس از برگشت دوباره طالبان به قدرت٬ ده ها هزار نفر به شمول زنان که بیشتر آنها افراد تحصیل کرده و با تجربه بودند افغانستان را ترک کردند.

حکومت طالبان می گوید که به حقوق زنان در چارچوب شریعت اسلامی پایبند است اما شماری زیادی از زنان این اظهارات را کلی می خوانند و خواهان سهم در قدرت، اجازه رفتن به وظیفه و بازگشایی مکاتب متوسطه و لیسه برای دانش آموزان دختر اند.

سازمان ملل متحد و نهاد های بین المللی همواره خواستار بازگشایی مکاتب و رعایت حقوق زنان و دختران شده اند٬ اما طالبان به این خواسته ها پاسخ مثبت نداده اند.

XS
SM
MD
LG