لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۲۴

فايق: گرفتن حق آموزش از دختران خیانت است


آرشیف - یکی از مکاتب دخترانه در افغانستان
آرشیف - یکی از مکاتب دخترانه در افغانستان

نصیر احمد فایق سرپرست نمایندگی دایمی افغانستان در سازمان ملل متحد نسبت به ادامۀ بسته‌ماندن مکتب‌ها به روی دختران بالاتر از صنف ششم در افغانستان توسط طالبان به شدت واکنش نشان داده است.

آقای فایق صبح امروز دوشنبه در صفحه توئیتر خود نوشته است: "افغانستان تنها کشوری در جهان است که مکاتب دخترانه در آن تعطیل است."

به گفته آقای فایق، افغانستان به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارد و برای خودکفایی و توسعه به منابع انسانی با سواد نیاز است.

سرپرست نمایندگی دایمی افغانستان در سازمان ملل متحد دور نگهداشتن دختران افغان از آموزش را ظلم و خیانت ملی علیه آیندۀ افغانستان خواند.

نصیر احمد فایق سرپرست نمایندگی دایمی افغانستان در سازمان ملل متحد
نصیر احمد فایق سرپرست نمایندگی دایمی افغانستان در سازمان ملل متحد

از طالبان در مورد انتقاد‌های آقای فایق و اتهام خیانت ملی علیه آنها پرسیدیم، اما ذبیح الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان در این باره پاسخی نداد.

وزارت معارف حکومت طالبان موضوع تعطیلی مکتب‌ها به روی دختران بالاتر از صنف ششم را به دستور رهبر خود ربط داده، اما مقام‌های حکومت طالبان در این مورد اتفاق نظر ندارند.

به عنوان مثال، نورالله منیر سرپرست وزارت معارف طالبان در پاسخ به سوال خبرنگار رادیو آزادی در ارزگان در ۲۱ سنبله گفت که بسیاری از مردم افغانستان نمی‌خواهند دختران بالای ۱۶ سال ‌شان به مکتب بروند.

اما عبادالله قلندر، سرپرست وزارت صحت حکومت طالبان گفته که مکاتب به دلیل کمبود بودجه، نبود امکانات و منابع تعطیل است.

از سوی دیگر ذبیح الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان حدود سه هفته پیش در گفت‌وگو با یک تلویزیون خصوصی افغانستان گفت که اگر بتواند فردا تمام مکاتب دخترانه را باز می‌کند.

همچنان برخی از مقام‌ها و حامیان طالبان نیز گفته اند که به دلیل درخواست‌های مکرر برای بازگشایی مکاتب به روی دختران بالاتر از صنف ششم تهدید به مرگ شده اند.

در همین حال مارک پوتزل، سرپرست دفتر نمایندگی سیاسی سازمان ملل متحد در افغانستان به روز یک‌شنبۀ هفته جاری ادامۀ بسته ماندن مکاتب متوسطه و لیسه دختران در افغانستان را اقدام غم انگیز و شرم‌آور توصیف کرد و افزود که اگر این نوع رفتار با دختران و زنان ادامه یابد، بحرانی که افغانستان با آن مواجه است، از جمله ناامنی، فقر و انزوا عمیق‌تر خواهد شد.

بیش از یک سال است که طالبان نزدیک به سه میلیون دختر افغان را از آموزش محروم کرده اند.

این کار طالبان با واکنش‌های گستردۀ داخلی و بیرونی مواجه شده و محکوم شده است.

مرتبط

XS
SM
MD
LG