لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۱۸

ادامه نگرانی‌های سازمان‌های بین‌المللی در مورد نقض حقوق بشر در افغانستان


آرشیف، حضور شماری از جنگجویان طالبان میان اعتراض کننده‌گان زن و مرد در شهر کابل، بیشتر این‌گونه اعتراض‌ها از سوی طالبان سرکوب شده و حتی برای پراگنده کردن معترضان تیراندازی کرده‌اند.
آرشیف، حضور شماری از جنگجویان طالبان میان اعتراض کننده‌گان زن و مرد در شهر کابل، بیشتر این‌گونه اعتراض‌ها از سوی طالبان سرکوب شده و حتی برای پراگنده کردن معترضان تیراندازی کرده‌اند.

اتحادیه برای حقوق بشر در افغانستان، از عملکرد شورای حقوق بشر سازمان ملل در مورد افغانستان ابراز نگرانی کرد.

عفو بین‌الملل به نماینده‌گی از این گروه ناوقت پنجشنبه در حساب تویتر خود نوشت نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل بدون دادن پاسخ مناسب به بحران حقوق بشری افغانستان پایان می‌یابد، کشوری‌که در آن حقوق بشر با معافیت کامل نقض می‌شود.

اما این گروه از شورای حقوق بشر سازمان ملل می‌خواهد راهکاری را برای افغانستان به وجود بیاورد که در کنار تمدید مأموریت گزارش‌گر ویژه سازمان ملل مرتکبان جرم‌ها را به حساب‌دهی بکشاند.

هیدر بار مسئول بخش زنان دیدبان حقوق بشر هم روز جمعه در گفتگو با رادیو آزادی گفت اکنون نظارت از حقوق بشر در افغانستان کافی نیست و اگر نظارت بر وضعیت حقوق بشر در این کشور از سوی شورای حقوق بشر سازمان ملل تقویت نشود، این موضوع جدی‌تر خواهد شد.

هيدر بار
هيدر بار

وی می‌گوید شورای حقوق بشر سازمان ملل باید در این مورد راهکار قوی و همه‌جانبه به میان آورد: "این شورا چندین نشست در باره افغانستان برگزار کرده و روایت‌های شماری از افغانان را شنیده و بسیاری از بیانیه‌های نگرانی را از دولت‌های عضو دریافت کرده، اما تصمیمی را که این شورا در باره افغانستان قرار است بگیرد بسیار ضعیف است. این اندکی مأموریت گزارش‌گر ویژه را در باره حقوق بشر در افغانستان تقویت می‌کند و حرفی را دارد که شاید منابعی برای تیم او بی‌افزاید، اما این‌ها تغییرات اندک اند. با در نظرداشت مقیاس نقض‌های حقوق بشر که در افغانستان رخ می‌دهند این‌ها حتی نزدیک چیزی نیست که نیاز است."

این نگرانی‌ها در حالی رو به افزایش اند که پس از حاکمیت دوباره طالبان در افغانستان دروازه مکاتب به روی دختران بالاتر از صنف ششم بسته شده، رعایت حجاب با تعریف ویژۀ حکومت طالبان بر زنان جبری شده و کار کردن شماری از زنان و سفر بدون محرم برای آنان منع شده‌اند.

نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل در ۱۲ ماه سپتمبر برگزار گردید که به گفته هیدر بار احتمالاً این نشست طولانی امروز پایان یابد. در این شورا مشخصاً در مورد وضعیت حقوق بشر در افغانستان نیز بحث شده و احتمالاً امروز نتیجه آن شریک ساخته شود، اما هیدر بار مسئول بخش زنان دیدبان حقوق بشر از این نتیجه نا امید به نظر می‌رسد.

معترضان زن در هرات لت و کوب شدند
please wait
Embed

No media source currently available

0:00 0:00:57 0:00

طالبان تا هنوز در این باره به پرسش‌های رادیو آزادی جواب ندادند.

اما پیش از این به اساس تعریف آنان آموزش برای دختران مطابق آموزه‌های شریعت اسلامی و اجازه کار کردن به زنان داده خواهد شد، آن‌چه تا کنون سبب وضع محدودیت‌ها بر شماری از زنان و دختران شده‌است.

مرتبط

XS
SM
MD
LG