لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۸ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۵۰

سازمان نظارت از حقوق بشر: طالبان از زنان معترض می‌ترسند


تصویر آرشیف: تعدادی از زنان معترض در کابل
تصویر آرشیف: تعدادی از زنان معترض در کابل

سازمان نظارت از حقوق بشر می گوید که صدها دختر افغان با وجود اقدامات سرکوب کننده ازسوی طالبان برای مطالبه حقوق خود به تظاهرات و داد خواهی ادامه داده اند.

هیدر بار، معاون بخش زنان این سازمان در گفتگو با رادیو آزادی، اقدامات طالبان علیه دختران معترض را پر از خشونت توصیف کرد.

او افزود:

«تظاهراتی که در چند روز گذشته شاهد بودیم وهمه آنها توسط زنان بود از چندین ماه به اینسو بی‌سابقه است. برخی از مسائل قابل توجه است، از جمله اینکه با وجود رفتار بی رحمانۀ طالبان با زنان معترض ازجمله بازداشت یا فیرهای هوایی یا اکنون که برخی دختران محصل درلیلیه محبوس شده اند، زنان بسیاری آماده حضور در تظاهرات هستند."

بر اساس گزارش ها، در چند روز گذشته صدها دختر و زن در کابل، هرات، بامیان و برخی شهرهای دیگر تظاهرات کرده اند. واقعات رفتار خشونت آمیز طالبان علیه این زنان در بیشتر مناطق گزارش شده است. در میان آنها، چند دختر در کابل مورد ضرب و شتم قرار گرفتند و در هرات نیز برای متفرق ساختن آنها فیر های هوایی صورت گرفت.

زنان در واکنش به کشته شدن دانش آموزان مرکز آموزشی کاج در کابل تظاهرات کردند
زنان در واکنش به کشته شدن دانش آموزان مرکز آموزشی کاج در کابل تظاهرات کردند

حمله روز جمعه گذشته بر یک مرکز آموزشی در دشت برچی کابل که در آن ۵۳ تن اکثریت دختران جوان کشته وبیش از ۱۰۰ تن دیگر زخمی شدند، سبب شد که یک تعداد بسیاری زنان دست به اعتراض بزنند.

سازمان نظارت از حقوق بشر: طالبان از ترس حضور دختران در مظاهرات٬ لیلیهٔ دخترانه پوهنتون بلخ را مسدود کردند

در تازه ترین رویداد ، از شهر مزارشریف گزارش شده که دختران در رسانه های اجتماعی ادعا می کنند که طالبان لیلیه دختران پوهنتون بلخ را قفل کرده و آنها را به بیرون راه نداده اند.

در یکی از ویدیوها، دخترانی دیده می‌شوند که برای شکستن قفل دروازه، سنگ پرتاب می‌کنند.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان تا زمان تهیۀ این گزارش به پرسش های رادیو آزادی درباره این رویداد پاسخی نداد.

هیدر بار، معاون بخش زنان سازمان نظارت حقوق بشر، می افزاید که اقدامات بی رحمانه طالبان علیه دختران نشان می دهد که طالبان از زنان می ترسند.

XS
SM
MD
LG