لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۰۰

شورای حقوق بشر٬ ماموریت گزارشگر ویژه در امور افغانستان را برای یک سال دیگر تمدید کرد


تالار برگزاری جلسات شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنیو- سویس
تالار برگزاری جلسات شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنیو- سویس

ماموریت ریچارد بینیت گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور حقوق بشری افغانستان برای یک سال دیگر از سوی شورای حقوق بشر تمدید شد.

دو مسئولیت تازه هم به ماموریت او افزوده شده، نخست حقوق کودکان و دوم مسولیت برای ثبت معلومات در مورد تخطی های حقوق بشری در افغانستان و سپس ارائه کردن آن به اجلاس های بعدی شورای جهانی حقوق بشر.

پیش نویس قطعنامه در مورد وضعیت نگران کننده در افغانستان، از سوی اتحادیه اروپا تهیه شده بود و در حمایت امریکا، بریتانیا، جاپان و شماری از کشور های دیگر به شمول اعضای اتحادیه اروپا قرار گرفت.

ریچارد بینیت گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور حقوق بشری افغانستان
ریچارد بینیت گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور حقوق بشری افغانستان

در نشست روز جمعه (۱۵ میزان) در ژنو نصیر احمد اندیشه نماینده افغانستان در شورای حقوق بشر گفت که وضعیت در اینکشور نگران کننده است بناء از جهانیان خواست تا به آن رسیده گی کنند.

" با گرفتن افغانستان با فشار نظامی از سوی طالبان، کشور ما با دور تازۀ از ویرانی روبرو شده. نه تنها نهاد های حامی دموکراسی ما از بین رفت، بلکه حقوق زنان، دختران، اقلیت ها و حتی ارزش ها در تنوع قومی و وحدت ملی ما با فاجعه روبرو شد."

شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در حال حاضر ۴۷ عضو دارد و از میان آنها ۲۹ کشور به تمدید ماموریت گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور حقوق بشری افغانستان رای مثبت دادند.

نصیر احمد اندیشه نماینده افغانستان در شورای حقوق بشر
نصیر احمد اندیشه نماینده افغانستان در شورای حقوق بشر

اما دو همسایۀ افغانستان، پاکستان و چین آنرا رد کردند. نماینده چین استدلال کرد که باید حکومت طالبان گذاشته شود تا به کار ادامه دهد.

به گفتۀ چین، مخالفت برخی کشور ها با حکومت طالبان باعث بحران در افغانستان شده. نماینده چین خواست تا دارایی های منجمد شده افغانسان هم آزاد شود.

نمایندهٔ پاکستان در شورای حقوق بشر: تمدید ماموریت ریچارد بینیت نمی تواند مشکل افغانستان را حل کند.

نماینده پاکستان در نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد هم گفت که تا هنوز فرصت برای صلح و ثبات در افغانستان وجود دارد.

به گفتۀ این دیپلومات پاکستانی، تمدید ماموریت ریچارد بینیت نمی تواند مشکل افغانستان را حل کند.

اما بریتانیا از تمدید این ماموریت استقبال کرد. نماینده اینکشور گفت که وضعیت بشری در افغانستان خیلی نگران کننده است و دختران، زنان و اقلیت ها به ویژه هزاره ها با چالش های جدی روبرو اند.

میشل تایلر نماینده امریکا در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد از طالبان خواست تا به تعهدات برای حقوق زنان و دختران احترام بگذارند.

" ما در مشارکت با جامعه جهانی، از طالبان می خواهیم تا تعهدات شان برای احترام و رعایت حقوق بشری تمامی افغان ها را عملی کند و همه محدودیت ها را که وضع کرده، بردارد."

نماینده های کشور های مختلف، از مبارزه فعالان حقوق زن در افغانستان حمایت و قدردانی کردند.

رعایت حقوق بشر و ایجاد حکومت همه شمول از مهم ترین خواسته های جهان برای تعامل با طالبان به شمار می رود اما انتقاد های از حکومت سرپرست آنها وجود دارد که تا هنوز در این دو مورد گام مشخصی بر نداشته است.

XS
SM
MD
LG