لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۸

سازمان همکاری اسلامی خواهان اقدامات جدی طالبان برای جلوگیری از حملات مرگبار شد


یکی از قربانیان رویداد های اخیر در افغانستان
یکی از قربانیان رویداد های اخیر در افغانستان

سازمان همکاری کشور های اسلامی حمله اخیر بر مسجدی در جوار وزارت داخله افغانستان را محکوم کرده است.

این سازمان از طالبان خواسته که در برابر این گونه حملات که می تواند، دامن نا امنی را در کشور گسترش دهد، به طور جدی اقدام کنند.

یوسف بن احمد العثیمین منشی عمومی سازمان همکاری کشور های اسلامی در ارتباط به دوام حملات عمدی بر تأسیسات ملکی و دولتی در افغانستان عمیقا ابراز نگرانی کرده است.

سازمان همکاری اسلامی به روز پنجشنبه این موضوع را در اعلامیه یی بیان کرده است.

به گفتهٔ مقام های امنیتی طالبان در نتیجه این حمله بر مسجدی کنار وزارت داخله طالبان ۴ نفر کشته و بیش از ۲۰ تن دیگر زخمی شدند.

سازمان همکاری کشور های اسلامی با قربانیان این حمله ابراز همدردی نموده و از مقام های طالبان خواسته تا از حملات خشونتبار به طور موثر جلوگیری کنند.

رهبران و مقامات ارشد کشور های عضو سازمان همکاری های اسلامی
رهبران و مقامات ارشد کشور های عضو سازمان همکاری های اسلامی

در اعلامیه این سازمان آمده که اگر اقدامات در برابر این گونه حملات درست سازماندهی نشود، ممکن منجر به گسترش نا امنی ها در کشور گردد.

پیش از این، در حمله مرگبار روز جمعه هفتهٔ گذشته بر آموزشگاه «کاج» در غرب کابل حداقل ۵۳ تن کشته و بیش از ۱۰۰ تن دیگر زخمی شدند.

سازمان همکاری های اسلامی: اگر اقدامات در برابر این گونه حملات درست سازماندهی نشود، ممکن منجر به گسترش نا امنی ها در کشور گردد.

طالبان که یک جانب مهم جنگ در گذشته بودند و پس از به قدرت رسیدن تأمین نسبی امنیت در افغانستان را یکی از دستآورد های مهم خود می دانند، اکنون در جلوگیری از حملات برای غیرنظامیان ناکام مانده اند.

طارق فرهادی یکی از کارشناسان سیاسی افغان مقیم در پاریس فرانسه است. او در ارتباط به حمله بر منطقه هزار نشین دشت برچی می گوید، طالبان در تامین امنیت ناکام اند:

«یک روز انتحاری می شود، امنیت را گرفته نتوانستند، فردای آن به همان منطقه می روند خانم ها را لت و کوب می کنند و میگویند که گناه خود تان است که شما هزاره بودین و به این دلیل بر شما حمله انتحاری شد. این منطق نیست ، این حکومت داری نیست و این ناکامی سر ناکامی است.»

نصیر احمد اندیشه نمایندۀ افغانستان در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد
نصیر احمد اندیشه نمایندۀ افغانستان در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد

در این حال، نصیر احمد اندیشه نمایندۀ افغانستان در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد از اعضای این شورا خواسته تا میکانیزم حسابدهی را برای بررسی رویداد های مرگبار در افغانستان ایجاد کند.

او که روز دوشنبه در نشست این شورا در ژنیو سخنرانی می کرد، گفت که طالبان با مفکوره های افراطی و انجام حملات انتحاری، باعث تقویت شاخۀ ولایت خراسان گروه تندرو دولت اسلامی معروف به داعش، شبکه القاعده و سایر گروه های تروریستی در افغانستان شده اند.

آقای اندیشه به حمله روز جمعه هفتهٔ گذشته در مرکز آموزشی "کاج" در منطقه دشت برچی کابل نیز اشاره کرد و گفت که شورای حقوق بشر باید برای جلوگیری از تبعیض جنسیتی و نژادی، نفرت پراگنی و حمله بر مرکز های آموزشی و اقلیت ها٬ اقدام کند.

نمایندۀ افغانستان در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد خواسته که میکانیزمی از سوی شورای حقوق بشر ملل متحد برای بررسی رویداد های مرگبار در افغانستان ایجاد شود.

XS
SM
MD
LG