لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۰۰

دختران دانشجوی پوهنتون امریکایی افغانستان: برای ما اجازهٔ بیرون شدن از کشور را نمی‌دهند


تصویر آرشیف: شماری از دختران دانشجوی پوهنتون امریکایی افغانستان
تصویر آرشیف: شماری از دختران دانشجوی پوهنتون امریکایی افغانستان

با وجود آنکه برخی از دانشجویان پوهنتون امریکایی افغانستان توانسته اند برای ادامه تحصیلات عالی٬ از این کشور بیرون شوند٬ اما طالبان هنوز هم برای بسیاری از دختران دانشجوی این پوهنتون اجازهٔ بیرون شدن نمی‌دهند.

یکی از این دانشجویان هوسی سادات است. او از واپسین روزهایش در افغانستان قصه می‌کند_روزهایی که طالبان به او و هم‌دوره‌هایش اجازه ندادند که دنبال رسیدن به آرزو های شان از افغانستان بیرون شوند.

بانو سادات لیسانس اش را در رشته اداره و تجارت در پوهنتون امریکایی-افغانستان به پایان رسانیده و اکنون دانشجوی دور ماستری در پوهنتون امریکایی-آسیای میانه است.

او می‌گوید که با صد دختر دانشجوی دیگر در ۲۵ام ماه آگست سال روان میلادی از طریق میدان هوایی کابل به مقصد قیرغزستان پرواز داشتند اما به دلیل ممانعت طالبان نتوانست که در این تاریخ از افغانستان خارج شود.

وی به رادیو آزادی می گوید:

«آنان فهمیدند که ما شاگردهای پوهنتون امریکایی هستیم. از همان خاطر خود را بند کردند و نمی‌خواستند که ما برویم. آن‌ها جنجال زیاد کردند و چون پرواز ما به قطر بود، افراد از قطر آمدند و با طالبان صحبت کردند اما این ها قبول نکردند. سفیر قطر آمد و آن زمان طالبان محرم را بهانه کردند."

پوهنتون امریکایی افغانستان در کابل به صد ها دانشجوی دختر داشت که در جریان سالهای گذشته در این پوهنتون درس میخواندند
پوهنتون امریکایی افغانستان در کابل به صد ها دانشجوی دختر داشت که در جریان سالهای گذشته در این پوهنتون درس میخواندند

بانو سادات می‌گوید که این محدودیت طالبان سبب شده که شماری از آنان از درس های خود عقب بمانند و ترس از این دارند که اگر نتوانند به وقت مناسب از افغانستان بیرون شوند بورسیه های تحصیلی خود را از دست بدهند.

دختران دانشجوی پوهنتون امریکایی افغانستان نگران اند که با گذشت زمان امتیاز بورسیه ها را از دست ندهند

یک تن از شاگرادان دیگر پوهنتنون امریکایی افغانستان که به علت حساسیت موضع خواست نام اش در این گزارش نوشته نشود به رادیو آزادی می‌گوید که رفتار طالبان با آنان بسیار زشت بود.

“از ما پنهانی عکس گرفتند، ما را تهدید کردند که این گپ نباید از میدان هوایی برآید، موبایل‌های ما را آمدند بررسی کردند تا که عکس‌های را که ما در همان‌جا گرفته بودیم از مبایل های ما پاک کردند و تا ۳ بجه شاگردها را به شکل گروگان نگه کرده بودند، وسایل شان را نمی‌خواستند تسلیم کنند و می‌خواستند نام های ما را در لست ثبت کنند تا بار دیگر برای ما اجازه داده نشود که ما از آن‌جا برویم."

ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان حاضر نشد تا به سوالات رادیو آزادی در مورد مشکلات دختران دانشجوی پوهنتون امریکایی افغانستان پاسخ بدهد
ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان حاضر نشد تا به سوالات رادیو آزادی در مورد مشکلات دختران دانشجوی پوهنتون امریکایی افغانستان پاسخ بدهد

خواستیم در این مورد دیدگاه حکومت طالبان را داشته باشیم، اما تا زمان نشر این گزارش ذبیح الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان به پرسش های ما پاسخ ندادند.

حکومت طالبان از ماه‌ها به این سو برای زنان اجازه سفر های دور بدون محرم را نمی‌دهند. این در حالی است که از یک سو شماری زیادی از دختران دانشجو در پوهنتون امریکایی هنوز هم در انتظار خروج از افغانستان و ادامه درس های شان هستند و از سوی دیگر دخترانی که بورسیه‌های کشورهای دیگر را گرفته اند نیز نگرانی همسانی‌ دارند.

حکومت طالبان شش ماه دستور داد که زنان اجازه ندارند بدون محرم سفر کنند، موضوعی که واکنش های زیاد نهاد های پشتیبان حقوق بشر را به همراه داشت.

XS
SM
MD
LG