لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۵۲

ده‌ها دانشجو از پوهنتون امریکایی افغانستان سند فراغت بدست آوردند


 عکس آرشیف: شماری از دانشجویان پیشین پوهنتون امریکایی افغانستان
عکس آرشیف: شماری از دانشجویان پیشین پوهنتون امریکایی افغانستان

د‌ه‌ها دانشجوی پوهنتون امریکایی افغانستان که پس از سقوط نظام جمهوریت به بیرون از افغانستان رفته اند، دوره لیسانس را در رشته‌های اختصاصی‌شان به پایان رساندند.

پس از حاکمیت طالبان٬ پوهنتون امریکایی افغانستان در کابل بسته شد و بیشتر دانشجویان این پوهنتون برای ادامۀ تحصیل در رشته‌های اختصاصی به کشورهای دیگر فرستاده شدند.

زحل احمد زی۲۱ ساله که تحصیلات‌اش در سال ۲۰۱۹ در رشتۀ حقوق در پوهنتون امریکایی افغانستان آغاز کرده بود، به روز دوشنبه از بخش آسیای میانۀ این پوهنتون فارغ شد.

زحل می‌گوید، او و دیگر صنفی‌هایش در حالی فارغ تحصیل شدند که بیشتر زنان و دختران در افغانستان از حق آموزش و کار محروم هستند.

او آرزو دارد که با بهتر شدن وضعیت٬ دوباره به افغانستان برگشته و برای آبادی کشورش کند. او به ادامه افزود:

"حدود ۲۲ دختر بود که امروز فارغ شدند، هرچند همه نا امید اند و فکر می‌کنند که در شرایط کنونی برای کشورشان کاری انجام داده نمی‌توانند، اما مقصدشان در درازمدت این است که دوباره به کشور برگشته و آموزش‌هایی را که فرا گرفته اند وقف خدمت به کشورشان کنند."

بانو احمدزی می‌گوید، این که شرایط در افغانستان خوب نیست، طالبان مکتب‌ها را به روی دختران بالاتر از صنف ششم بستند و به زنان اجازۀ کار کردن را نمی‌دهند، کسانی که تازه از پوهنتون امریکایی افغانستان فارغ شده اند، تلاش می‌کنند بجای رفتن به کشور٬ دورۀ ماستری‌شان را آغاز کنند.

پوهنتون امریکایی افغانستان در کابل فعالیت داشت و حدود هفتصد دانش آموز افغان در آن درس میخواندند
پوهنتون امریکایی افغانستان در کابل فعالیت داشت و حدود هفتصد دانش آموز افغان در آن درس میخواندند


پشتنه درانی، دیگر دانشجوی فارغ تحصیل این پوهنتون است که امروز سند فراغت‌اش را از این پوهنتون به دست آورد.

بانو دُرانی آرزو دارد که فرصت‌های کاری برای دختران و زنان در افغانستان فراهم شود تا او و دیگر بانوان تحصیل‌یافته به کشور برگردند و با استفاده از آنچه آموخته اند٬ کاری در راستای توسعۀ افغانستان انجام دهند.

"آرزوی من این است که مکاتب بروی دختران باز شود و زنان به کار بروند، این دو حق را هم اسلام و هم فرهنگ ما اجازه داده است، اگر چنین شود به کشور خود بر می‌گردم و به وطنم خدمت می‌کنم، دست آوردی را که دارم می‌خواهم در کشور خود داشته باشم، نه این که به عنوان یک مهاجر در بیرون از کشور دست آورد داشته باشم."

پوهنتون امریکایی افغانستان چندی قبل اطلاعیه یی را نیز نشر کرده و از دانشجویان افغان علاقمند به ادامه تحصیل خواسته بود تا برای سال تعلیمی ۲۰۲۲ ثبت نام کنند.


پس از سقوط نظام جمهوریت، از میان ۷۰۰ دانشجوی پوهنتون امریکایی افغانستان بیش از نصف‌شان به کشور های قرغزستان و عراق فرستاده شدند تا در آنجا در پوهنتون امریکایی مشابه که در افغانستان وجود داشت٬ درس های شان را دنبال کنند.

تعدادی از این دانشجویان پوهنتون امریکایی افغانستان به ایالات متحده رفتند و برخی دیگرشان به تحصیلات‌شان از افغانستان از طریق آنلاین ادامه دادند.

فارغان این پوهنتون می‌گویند که به این نیت درس را آغاز کرده بودند که در افغانستان کار کنند، اما با تغییر شرایط و پس از وضع محدودیت‌ها از سوی طالبان، حالا دشوار به نظر می‌رسد که آرزوی‌شان برای کار و خدمت در کشور خودشان جامۀ عمل بپوشد.

XS
SM
MD
LG