لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱۴ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۴۴

دو روزنامهٔ امریکایی: تصمیم اصلی خروج نیروها از افغانستان را دونالد ترامپ اتخاذ کرده بود


تصویر آرشیف: تعدادی از سربازان امریکایی در ولایت هلمند افغانستان
تصویر آرشیف: تعدادی از سربازان امریکایی در ولایت هلمند افغانستان

روزنامه های «ستارز اند سترایپس» و «واشنگتن ایگزامینر» مقاله های را در بارهٔ تصمیم خروج نیروهای نظامی امریکا از افغانستان به نشر رسانده است.

در مقاله های هر دو روزنامه امریکایی می خوانیم که بر اساس نشست استماعیه کانگرس ایالات متحده، دونالد ترمپ رئیس جمهور سابق امریکا پس از شکست در انتخابات ریاست جمهور سال ۲۰۲۰ میلادی به وزارت دفاع امریکا ( پنتاگون) دستور داد که نیروهای نظامی امریکا را فورا از افغانستان و سومالیا بیرون بکشد.

بنابر این دلیل، مشاورین ارشد او هشدار دادند که نگران عواقب غم انگیز این دستور اند.

این روزنامه ها می نویسند که ادم کینزینگر عضو حزب جمهوریخواه که در کمیتهٔ کانگرس امریکا فرمان ها و دستاتیر رئیس جمهور پیشین دونالد ترمپ را بررسی می کرد، از این تصمیم ترمپ یاد کرده است.

از او نقل شده که می گوید، این تصمیم ثبوتی بود به اینکه رئیس جمهور ترمپ می دانست که زمان کاری وی در قصر سفید اندک است و می خواست که در آخرین روز های کارش وعده های را که داده بود به طور فوری عملی کند.

نویسنده گان مقاله های دو روزنامه امریکایی ستارز اند ستاريپس و واشنگتن ایگزامینر می گویند، رئیس جمهور ترمپ به عواقب فیصله اش در باره حکومت ضعیف افغانستان توجه نکرد و می دانست، قدرت را از دست می دهد. بنأ در یازدهم ماه نومبر سال ۲۰۲۰ میلادی فرمانی را امضأ کرد که نیروهای امریکایی از افغانستان و سومالیا فورا بیرون برآیند.

تصمیم خروج نیروهای امریکایی از افغانستان پس از آن کنار زده شد که مارک میلی لوی درستیز نیروهای مسلح امریکا و دیگر رهبران نظامی این تصمیم را خطرناک خوانده و به کانگرس گفتند که این کار٬ عملی نیست.

هر چند، ترمپ خواست که پیش از به قدرت رسیدن جو بایدن به مقام ریاست جمهوری امریکا در ماه جنوری سال ۲۰۲۱ میلادی همهٔ نیروهای امریکایی را از افغانستان خارج کند، ولی رئیس جمهور بایدن این کار را در ماه آگست سال ۲۰۲۱ انجام داد.

بر اساس توافق دوحه قطر ، قرار بود که نیروهای امریکایی در ماه می افغانستان را ترک کنند.

نشریه میل آنلاین

  • نشریه میل آنلاین بریتانیایی مقاله را در آستانه اشتراک تیم افغانستان در رقابت های جام جهانی بیست اوره کریکت منتشر کرده است.

تیم کریکت افغانستان در این جام با قوی ترین تیم های جهان هم گروپ است.

در این گروپ تیم افغانستان دربرابر تیم های انگلستان، آسترالیا و نیوزیلند به میدان می رود.

اما نویسنده مقاله میل آنلاین میگوید٬ ممکن است تیم کریکت افغانستان با بازیکنان مانند راشد خان در این بازی های جهانی همه را متعجب کند.

در همین حال، میل آنلاین می نویسد،که میدان های ورزشی آسترالیا که توپ بالای آن تند تر حرکت میکند، می تواند برای تیم افغانستان چالش برانگیز باشد.

XS
SM
MD
LG