لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۴۲

صفی الله احمدی: عکس من به عوض « محصل همجسنگرا» نشر شده٬ اعادهٔ حیثیت می‌خواهم


تصویر آرشیف
تصویر آرشیف

پس از آن که روزنامۀ بریتانوی گاردین ادعا کشتن حامد صبوری، دانشجوی پوهنزی طب پوهنتون کابل را مطرح کرد، حالا جوانی بنام صفی الله احمدی، ویدیویی را در رسانه‌های اجتماعی منتشر کرده و گفته است که در این گزارش تصویر او نشر شده است.

این جوان می‌گوید، با این کا ر به حیثیت او آسیب رسیده و خواستار دادن وضاحت از سوی رسانه‌ها شده است.

"من صفی الله احمدی استم ، متاسفانه موضوع را که روزنامه گاردین نشر کرده با استفاده از تصویر خودم و این ادعای که من همجنس گرا استم و بعد از سه روز شکنجه کشته شدیم توسط طالبان این واقعیت ندارد باید روزنامه گاردین نه تنها گاردین بلکه تمام روزنامه های که این را نشر کرده اند ، باید پاسخگو باشند من میخواهم وکیل بگیرم و ادعای حیثیت کنم ."

رادیو آزادی تلاش کرد که با صفی الله احمدی تماس بر قرار شود، اما با وجود تلاش های زیاد این تماس برقرار نشد.

روزنامۀ گاردین به تاریخ ۱۸ اکتوبر سال جاری درگزارشی گفته بود که طالبان یک دانشجوی همجنسگرای پوهنزی طب پوهنتون کابل را اعدام کرده اند و ویدیویی وی را به خانواده اش فرستاده اند.

این روزنامه به نقل از یک گروه حقوق بشری گزارش داده است که حامد صبوری، یک دانشجوی پوهنزی طب در ماه آگست پس از سه روز ناپدید شدن در نتیجۀ شکنجه جان باخته است.

گزارش می‌گوید، خانوادۀ صبوری بخاطر مصئونیت جان خود از افغانستان بیرون شده و از ترس طالبان خبر مرگ این دانشجو چند ماه بعد نشر شده است.

روزنامه گاردین چاپ بریتانیا
روزنامه گاردین چاپ بریتانیا

اما قابل یادآوری است که بعداً روزنامۀ گاردین تصویر منتشر شده با گزارش خود را حذف کرده است.

در همین حال وزارت تحصیلات عالی حکومت طالبان گزارش‌های منتشرشده در این مورد را نادرست می‌خواند.

احمد تقی، سخنگوی این وزارت در پیامی که به رادیوآزادی فرستاده، نوشته است:

"برخی رسانه‌ها شایعه پخش کردند که حامد صبوری، محصل پوهنزی طب از سوی مسئولین امارت اسلامی شکنجه و بعدا کشته شده است که این هیچ حقیقت ندارد، پوهنتون کابل نه پوهنزی طب دارد و نه کدام محصلی به این نام دارد."

این درحالیست که پیش از این سازمان‌های بین‌المللی به گونۀ جدی از نقض حقوق بشر در افغانستان ابراز نگرانی کرده اند و از طالبان خواسته اند که حقوق بشری شهروندان افغانستان را نقض نکنند.

XS
SM
MD
LG