لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۳۷

دیده‌بان حقوق بشر: طالبان با زنان معترض بازداشت شده درکابل٬ بد رفتاری کرده اند


تصویر آرشیف: طالبان در برابر زنان معترض در کابل
تصویر آرشیف: طالبان در برابر زنان معترض در کابل

دیدبان جهانی حقوق بشر می گوید که شکایت چند تن از زنان را در مورد بدرفتاری طالبان در جریان هفته گذشته٬ ثبت کرده است.

هیدر بار معاون بخش زنان در این نهاد نا وقت روز جمعه (۲۱ اکتوبر) به رادیو آزادی گفت که این زنان در جریان اعتراض ها در ماه فبروری امسال از سوی طالبان بازداشت شده بودند.


" زنان در مورد بدرفتاری خیلی ناگوار جزئیات دادند. از خشونت فزیکی توسط طالبان در برابر خود شان سخن گفتند. آنها با اعضای خانواده های شان بازداشت شدند. کودکان خورد سال هم در میان شان بودند. طالبان همچنان شماری از مردان خانواده های این زنان را بازداشت کردند. آنها در وضعیت خیلی اهانت آمیز نگهداری می شدند."

به گزارش دیدبان جهانی حقوق بشر، این زنان با اعضای خانواده های شان برای چندین هفته در وزارت داخله حکومت طالبان در بازداشت بودند. در گزارش آمده که این زنان توانسته اند از افغانستان بیرون شوند.

هیدر بار
هیدر بار

هیدر بار معاون بخش زنان در دیدبان حقوق بشر می گوید، طالبان از زنان در افغانستان هراس دارند و بنابر همین دلیل، صدای آنها را خاموش می کنند.

هیدر بار: قصه های این زنان نشان می دهد که طالبان تا کدام حد از فعالیت های آنها ترس دارند.

" پیام کُلی از این همه صحبت ها همین بود که زنان، با شجاعت در وضعیت دشوار در کنار سایر بانوان افغان، بر ضد تخطی های طالبان به اعتراض پرداخته اند. قصه های این زنان نشان می دهد که طالبان تا کدام حد از فعالیت های آنها ترس دارند. "

پس از حاکمیت دو باره طالبان در افغانستان در تابستان گذشته، وضعیت زنان و دختران با محدودیت های خیلی جدی همراه شده است.

نهاد های بین المللی و شمار زیادی از کشور های جهان از این وضعیت ابراز نگرانی کرده اند.

این کشور ها، بحث حقوق زنان را یکی از موارد کلیدی برای تعامل با حکومت طالبان می دانند.

تا اکنون مقام های طالبان به گزارش دیدبان جهانی حقوق بشر در مورد بدرفتاری با سه زن بازداشت شده و خانواده های شان در کابل واکنش نشان نداده اند.

در این میان رینا امیری نماینده ویژه امریکا در امور حقوق بشر و زنان برای افغانستان، در یک تویت گفته است، باید با هر گونه ابزار برای حمایت از زنان افغان استفاده شود. به گفتۀ او اگر زنان و دختران در افغانستان نادیده گرفته شوند، جامعه اینکشور به سوی افراط گرایی و ناکامی سوق می یابد.

XS
SM
MD
LG